125 lat,
Kamienie milowe ze 125-letniej historii Kolei Retyckich
Wybrane liczby i fakty:
Szwajcaria: Koleje Retyckie – 125 fascynujących lat w drodze
Bernina Express |
Od 125 lat Koleje Retyckie (RhB) podróżują po największym kantonie Szwajcarii – Gryzonii. Przedsięwzięcie, które rozpoczął otwarty w 1889 r. odcinek z Landquart do Klosters, jest dzisiaj siecią torów biegnącą przez wysokogórski krajobraz o łącznej długości 384 km. Dzięki dwóm pociągom panoramicznym – Ekspresom Bernina i Lodowcowemu, Koleje Retyckie roztaczają czar wśród turystów z całego świata. Linie kolejowe ze spektakularnymi budowlami – wiaduktami i tunelami, jak nigdzie indziej, tworzą idealną harmonię z przepięknym krajobrazem. Od 2008 r. linie Bernina i Albula wpisane są na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Za początek budowy linii kolejowej w Gryzonii można uznać kolej
wąskotorową Landquart – Davos projektu Holendra Willema Jana Holsboera.
Już w 1889 r. przejezdny był odcinek z Landquart do Klosters, który rok
później sięgał do Davos. Sieć Kolei Retyckich powiększała się stale
dzięki budowie dalszych odcinków – do St. Moritz, Disentis/Mustér i
Scuol-Tarasp oraz stworzeniu linii Arosa i Bernina. Ostatnim
dotychczasowym etapem poszerzenia sieci kolejowej było otwarcie linii i
tunelu Vereina 19 listopada 1999 r. Tunelem na tej trasie mogą jeździć
pociągi przewożące samochody na specjalnych platformach. Ten, dostępny
również w zimie, odcinek to symbol dzisiejszych nowoczesnych i
niezawodnych Kolei Retyckich. Dotyczy to również przewozu towarów. Około
700 000 ton ładunków transportowanych jest rocznie przez kolej w
Gryzonii. Dzięki temu spełnia ona swoją ekologiczną funkcję – oszczędza
mieszkańcom tego regionu oraz odwiedzającym go turystom emisji spalin
100 000 samochodów ciężarowych.
Turystyczna atrakcja
Mieszkańcy Gryzonii żyją z turystów – ten znany cytat z wypracowania
jednego z miejscowych uczniów jest w pełni zgodny z prawdą i dotyczy
również Kolei Retyckich. Turyści bowiem stanowią 80% pasażerów RhB.
Wspaniałe widoki, wyjątkowa inżynieria i kuszące promocje sprawiają, że
kolej w Gryzoni jest uwielbiana nie tylko przez miłośników tego środka
transportu. W ofercie nie brakuje autentycznych składów z ery parowozów,
pociągów z lat trzydziestych oraz nowoczesnych wagonów panoramicznych,
jak te w znanych na całym świecie pociągach – Ekspresie Bernina i
Ekspresie Lodowcowym. Około 10 milionów pasażerów rocznie rozkoszuje
się wyjątkową atmosferą podczas jazdy pociągiem przez Gryzonię.
Dziedzictwo UNESCO – arcydzieło inżynierii kolejowej
7 lipca 2008 r. linie Albula i Bernina należące do Kolei Retyckich zostały wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Tym samym Koleje Retyckie w regionie Albula/Bernina stały się trzecimi kolejami na świecie, po Semmeringbahn w Austrii i kolei Darjeeling w Indiach, które noszą ten zaszczytny tytuł. Odcinek wpisany na Listę UNESCO jest, z technicznego punktu widzenia, niezwykle innowacyjnym przykładem ujarzmienia wysoko alpejskiego krajobrazu i należy do najbardziej spektakularnych kolei średniotorowych na świecie. Do szczególnego znaczenia odcinków Albula i Bernina przyczyniają się również otaczające je widoki. Z jednej strony są to imponujące obiekty kolejowe, z drugiej, jest to różnorodność otaczającego je krajobrazu. Architektura kolejowa doskonale wpisuje się w miejscową topografię. www.rhb.ch/unesco
Dzień otwartych drzwi
10 maja 2014 r. Koleje Retyckie będą świętować swoje 125-lecie w zakładzie w Landquart. Na gości czekać będzie tabor kolejowy ze 125-letniej historii kolei w Gryzonii oraz wiele innych atrakcji. www.rhb.ch/125-jahre
10 maja 2014 r. Koleje Retyckie będą świętować swoje 125-lecie w zakładzie w Landquart. Na gości czekać będzie tabor kolejowy ze 125-letniej historii kolei w Gryzonii oraz wiele innych atrakcji. www.rhb.ch/125-jahre
Kamienie milowe ze 125-letniej historii Kolei Retyckich
Kamienie milowe ze 125-letniej historii Kolei Retyckich | |
1889 | Otwarcie odcinka Landquart – Klosters |
1890 | Otwarcie odcinka Klosters – Davos |
1895 | Kolej Landquart-Davos Bahn (LD) zmienia nazwę na Koleje Retyckie |
1896 | Otwarcie odcinka Landquart – Thusis |
1903 | Otwarcie odcinka Reichenau – Ilanz |
1903 | Otwarcie linii Albula Thusis – Celerina |
1904 | Otwarcie odcinka Celerina – St. Moritz |
1907 | Otwarcie odcinka Bellinzona – Mesocco |
1908 | Otwarcie odcinka Samedan – Pontresina |
1909 | Otwarcie odcinka Davos – Filisur |
1910 | Otwarcie odcinka St. Moritz – Tirano (Linia Bernina) |
1912 | Zakup pierwszej elektrycznej lokomotywy |
1912 | Otwarcie odcinka Ilanz – Disentis/Mustér |
1913 | Otwarcie odcinka Engadinerlinie Bever – Scuol-Tarasp |
1914: Wybuch I Wojny Światowej | |
1914 | Otwarcie odcinka Chur – Arosa |
1922 | Zakończenie elektryfikacji Kolei Retyckich |
1921 – 1929 | Zakup Ge 6/6 401-415 (Lokomotywa elektryczna tzw. krokodyl) |
1925: Pozwolenie na ruch samochodów w Gryzonii | |
1926: Otwarcie odcinka Furka-Oberalp (Połączenie Gryzonii z kantonami Uri i Wallis) | |
1930 | Inauguracja Ekspresu Lodowcowego |
1939 – 1945: II Wojna Światowa | |
1942 | Fuzja Kolei Retyckich z koleją Chur – Arosa |
1942 | Fuzja Kolei Retyckich z koleją Bellinzona – Mesocco |
1943 | Fuzja Kolei Retyckich z koleją Bernina |
1947 | Zakup Ge 4/4 I 601-610 (BoBo I) |
1958/65 | Zakup Ge 6/6 II 701/707 |
1972/83 | Zakup Ge 4/4 II 611 – 633 (BoBo II) |
1973 | Inauguracja Ekspresu Bernina |
1979 | Współpraca z Hakone-Tozan-Railway |
1982: Otwarcie tunelu Furka-Basis (Ekspres Lodowcowy może kursować przez cały rok) | |
1989 | Koleje Retyckie z okazji 100-lecia zostają pomalowane na czerwono |
1997 | Elektryfikacja linii Chur - Arosa |
1999 | Otwarcie linii Vereina |
2000 | Wagony panoramiczne w Ekspresie Bernina |
2003 | Zamknięcie odcinka Bellinzona - Mesocco |
2008 | Wpisanie linii Albula oraz Bernina na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO |
Wybrane liczby i fakty:
- 120.000.000 CHF rocznie inwestują Koleje Retyckie w infrastrukturę
- 10.000.000 pasażerów rocznie korzysta z Kolei Retyckich
- 672.000 ton ładunków jest rocznie transportowanych przez kolej w Gryzonii
- 470.000 pojazdów rocznie transportowanych jest przez tunel Vereina
- 100.000 samochodów ciężarowych rocznie zastępują Koleje Retyckie w przewozie ładunków
- 19.042 m to długość najdłuższego tunelu (Vereina)
- 1 400 pracowników dba o komfort pasażerów
- 592 mostów przejeżdżają Koleje Retyckie
- 115 tuneli pokonują Koleje Retyckie
- 103 stacji znajduje się na trasie Kolei Retyckich
- 100% wody z Gryzonii napędza elektryczne pociągi Kolei Retyckich
- 89 m wysokości ma najwyższy wiadukt (Wiesner)
- 70‰ wynosi największe nachylenie terenu (na linii Bernina)
- 30% trasy Kolei Retyckich znajduje się na wysokości ponad 1 500 m n.p.m.
- 30% trasy Kolei Retyckich wpisane zostało na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO
- 20% trasy Kolei Retyckich tworzą wiadukty, tunele lub inne obiekty kolejowe
0 comments: