Austria,
„Pocałunek” (1908-09) Gustava Klimta to niewątpliwie główna atrakcja cennych zbiorów sztuki w Belwederze. Na prawie czterech metrach kwadratowych widnieje alegoryczny wizerunek zatraconej w miłosnym objęciu pary kochanków. Dzieło, które można zobaczyć w Górnym Belwederze, łączy w sobie nie tylko zasady kompozycji sztuki japońskiej, ale także widoczna jest tu inspiracja bizantyjską mozaiką lub średniowiecznym malarstwem panelowym. Wyjątkowo wyraźny i imponujący jest w tym dziele osobisty styl Gustava Klimta. Cenne ozdoby i zastosowanie płatków srebra i złota tworzą szczególną atmosferę, w której para wydaje się rozpływać.
Belweder – Górny Belweder, Prinz-Eugen-Straße 27, 1030 Wiedeń,
www.belvedere.at
© Belvedere, Wien
„Autoportret z chińską garliczką” (1912) to jedno z głównych dzieł Egona Schiele i część stałej ekspozycji „Wien 1900” w Muzeum Leopoldów. 22-letni artysta z ufnością patrzy na widza w swojej chyba najsłynniejszej pozie, pewny siebie, a zarazem z wyraźnymi oznakami wrażliwości. Muzeum Leopoldów w wiedeńskiej dzielnicy muzeów MuseumsQuartier mieści największą i najważniejszą kolekcję dzieł Schielego na świecie, w tym ponad 40 obrazów i około 180 prac na papierze. Ponadto muzeum posiada własne centrum dokumentacji twórczości Egona Schiele, które pracuje naukowo nad spuścizną artystyczną tego wielkiego artysty.
Muzeum Leopoldów, dzielnica muzeów MuseumsQuartier, Museumsplatz 1, 1070 Wiedeń, www.leopoldmuseum.org
© Leopold Museum, Wien
Monumentalna kompozycja Pietera Bruegla „Wieża Babel" (1563) stała się najbardziej znanym, niezwykle często kopiowanym i reprodukowanym klasycznym dziełem przedstawiającym budowę wieży Babel. Miasto portowe o flamandzkim charakterze, które jest imponująco malutkie w porównaniu do wieży, daje wyobrażenie o skali przedsięwzięcia. Ze skrupulatnością i encyklopedyczną ciekawością Bruegel przedstawia mnóstwo procesów technicznych i budowlanych. Arcydzieło to można zobaczyć w galerii obrazów i będzie stanowiło również ważną część pierwszej na świecie dużej monograficznej wystawy dzieł Bruegla (2.10.2018-13.1.2019) w Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu.
Muzeum Historii Sztuki, Maria-Theresien-Platz, 1010 Wiedeń
www.khm.at
© KHM-Museumsverband
Ten wspaniały eksponat ze zbiorów Muzeum Historii Naturalnej w Wiedniu ma jedenaście centymetrów wysokości i 29 500 lat: „Wenus z Willendorf” to figurka z epoki paleolitu, która została znaleziona w 1908 roku w Wachau w Dolnej Austrii. Jest to jedno z najsłynniejszych znalezisk archeologicznych na świecie. Można ją podziwiać w dużym muzeum przy wiedeńskiej promenadzie Ringstrasse w tak zwanym „Venuskabinett”. Wiedeńskie Muzeum Historii Naturalnej jest jednym z najlepszych tego typu muzeów na świecie. Zbiory muzealne obejmują około 30 milionów eksponatów, w tym między innymi ogromny zbiór meteorytów, okazów wymarłych zwierząt, modeli przerażających dinozaurów i planetarium cyfrowe.
Muzeum Historii Naturalnej, Maria-Theresien-Platz, 1010 Wiedeń
www.nhm-wien.ac.at
© Naturhistorisches Musem Wien
„Zając” Albrechta Dürera (1502) jest prawdopodobnie najsłynniejszym dziełem wśród cennych zbiorów wiedeńskiej galerii Albertina. Niestety, ze względów konserwatorskich, akwarela nie może być wystawiona na stałe, dlatego prezentowana jest tylko dwa razy, co pięć lat po uzgodnieniu z konserwatorem zabytków. Dokładną kopię arcydzieła można zobaczyć w Małej Sali Hiszpańskiej w jednym z pomieszczeń paradnych dynastii Habsburgów. Od końca września 2019 r. galeria Albertina będzie pokazywać dużą wystawę dzieł Dürera –w tym słynnego „Zająca”.
Albertina, Albertinaplatz 1, 1010 Wiedeń
www.albertina.at
© Albertina, Wien
Hieronim Bosch wybrał formę trzyskrzydłowego ołtarza na przedstawienie swojej wizji Sądu Ostatecznego (ok. 1450-1516), na którym namalował fantasmagoryczne wyobrażenie apokalipsy: Chrystus, jako Sędzia żywych i umarłych, poniżej dręczeni przez dziwne, demoniczne istoty ludzie, drastyczne alegorie grzechów śmiertelnych, potępieni w miejscu wiecznych męk i tylko kilku błogosławionych, prowadzonych przez anioły do Raju. Arcydzieło Boscha z powodu prac remontowych w galerii obrazów, które potrwają do 2020 roku, jest wystawione gościnnie w Austriackim Muzeum Sztuki Teatralnej.
Galeria obrazów Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, gościnnie w Austriackim Muzeum Sztuki Teatralnej, Lobkowitzplatz 2, 1010 Wienwww.akademiegalerie.at
© Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien
Kolorowe powierzchnie, nieregularne kształty, bujna zieleń: Muzeum Kunst Haus w Wiedniu zostało bez wątpienia zaprojektowane przez Hundertwassera, co widać już na pierwszy rzut oka. Muzeum Hundertwasser zostało założone w 1991 roku przez austriackiego artystę. Unikalny gmach muzealny i wystawowy jest odzwierciedleniem filozoficznych i artystycznych przekonań słynnego, wyjątkowego artysty i ekologicznego wizjonera. Jako pionier architektury bardziej przyjaznej człowiekowi i naturze zalesił dachy swoich projektów architektonicznych i stworzył pierwsze przykłady „pionowej” zieleni w postaci „drzew-lokatorów" osadzonych w fasadzie.
Muzeum Kunst Haus w Wiedniu. Museum Hundertwasser, Untere Weißgerberstraße 13, 1030 Wiedeń
www.kunsthauswien.com
© Eva Kelety
Penacho jest najsłynniejszym eksponatem Muzeum Świata w Wiedniu, otwartego ponownie w październiku 2017 r. Słynny, staro-meksykański pióropusz z setkami długich piór kwezali i ponad tysiącem złotych płytek jest jedyną tego rodzaju ozdobą, która przetrwała do dziś. W latach 2010-2012, w ramach projektu będącego efektem współpracy między Meksykiem i Austrią, przeprowadzone zostały szeroko zakrojone badania nad jego historią. Obiekt, którego początki sięgają pierwszej połowy XVI wieku, został z wielką pieczołowitością oczyszczony i zakonserwowany. Obecnie można go podziwiać w Kolekcji Ameryki Północnej i Środkowej w Muzeum Świata w Wiedniu.
Muzeum Świata, Hofburg, Heldenplatz, 1010 Wiedeń
www.weltmuseumwien.at
© KHM-Museumsverband
Bracia Thonet zajęli się produkcją tego krzesła według projektu Otto Wagnera dla Austriackiej Pocztowej Kasy Oszczędnościowej (1912-21) w Wiedniu. Wagner rozszerzył tradycyjne rozumienie zawodu architekta. W ramach projektu Pocztowej Kasy Oszczędnościowej zajął się także całym wystrojem wnętrz: pokryciami podłogowymi, okładzinami ściennymi, dywanami, kaloryferami, lampami, zegarami, klamkami drzwiowymi, pulpitami, okienkami kasowymi, krzesłami, biurkami, szafami, sejfami i wiele więcej. Wyprodukowane przez braci Thonet krzesło według projektu Wagnera jest częścią unikalnej kolekcji MAK - Austriackiego Muzeum Sztuki Stosowanej i Współczesnej. Założone w 1863 roku, jako zbiór wzorów Muzeum Sztuki Stosowanej i Współczesnej MAK jest do dziś synonimem niezwykłego połączenia sztuki użytkowej, wzornictwa, architektury i sztuki współczesnej.
MAK – Austriackie Muzeum Sztuki Stosowanej i Współczesnej, Stubenring 5, 1010 Wiedeń, www.mak.at
© MAK / Nathan Murrell
Obraz „Kleines Schüttbild“ (1968) jest częścią zbiorów mumok – Muzeum Sztuki Współczesnej Fundacji Ludwig w Wiedniu w dzielnicy muzeów MuseumsQuartier. Instytucja mieści łącznie około 9000 prac artystycznych. Akcjonizm wiedeński jest jednym z głównych tematów kolekcji, a oprócz tego Pop Art, Photorealism, Fluxus i Nouveau Réalisme. Radykalny i istotny wkład artystów z Austrii w międzynarodowy rozwój awangardy jest dobrze udokumentowany w pracach Güntera Brusa, Otto Muehla, Hermanna Nitscha i Rudolfa Schwarzkoglera.
mumok – Muzeum Sztuki Współczesnej Fundacji Ludwig w Wiedniu, MuseumsQuartier, Museumsplatz 1, 1070 Wiedeń, www.mumok.at
© Bildrecht, Wien 2017
Wiedeń. Największe skarby w muzeach stolicy Austrii
W Wiedniu znajduje się ponad 100 muzeów. Gustav Klimt, Egon Schiele, Otto Wagner i Koloman Moser - nie tyko ich dzieła można w nich zobaczyć. Prezentujemy najpiękniejsze skarby wystawiane w muzeach stolicy Austrii.
Pocałunek / Gustav Klimt / Górny Belweder
„Pocałunek” (1908-09) Gustava Klimta to niewątpliwie główna atrakcja cennych zbiorów sztuki w Belwederze. Na prawie czterech metrach kwadratowych widnieje alegoryczny wizerunek zatraconej w miłosnym objęciu pary kochanków. Dzieło, które można zobaczyć w Górnym Belwederze, łączy w sobie nie tylko zasady kompozycji sztuki japońskiej, ale także widoczna jest tu inspiracja bizantyjską mozaiką lub średniowiecznym malarstwem panelowym. Wyjątkowo wyraźny i imponujący jest w tym dziele osobisty styl Gustava Klimta. Cenne ozdoby i zastosowanie płatków srebra i złota tworzą szczególną atmosferę, w której para wydaje się rozpływać.
Belweder – Górny Belweder, Prinz-Eugen-Straße 27, 1030 Wiedeń,
www.belvedere.at
© Belvedere, Wien
Autoportret z chińską garliczką / Egon Schiele / Muzeum Leopoldów
„Autoportret z chińską garliczką” (1912) to jedno z głównych dzieł Egona Schiele i część stałej ekspozycji „Wien 1900” w Muzeum Leopoldów. 22-letni artysta z ufnością patrzy na widza w swojej chyba najsłynniejszej pozie, pewny siebie, a zarazem z wyraźnymi oznakami wrażliwości. Muzeum Leopoldów w wiedeńskiej dzielnicy muzeów MuseumsQuartier mieści największą i najważniejszą kolekcję dzieł Schielego na świecie, w tym ponad 40 obrazów i około 180 prac na papierze. Ponadto muzeum posiada własne centrum dokumentacji twórczości Egona Schiele, które pracuje naukowo nad spuścizną artystyczną tego wielkiego artysty.
Muzeum Leopoldów, dzielnica muzeów MuseumsQuartier, Museumsplatz 1, 1070 Wiedeń, www.leopoldmuseum.org
© Leopold Museum, Wien
Wieża Babel / Pieter Bruegel (starszy) / Muzeum Historii Sztuki Wiedeń
Monumentalna kompozycja Pietera Bruegla „Wieża Babel" (1563) stała się najbardziej znanym, niezwykle często kopiowanym i reprodukowanym klasycznym dziełem przedstawiającym budowę wieży Babel. Miasto portowe o flamandzkim charakterze, które jest imponująco malutkie w porównaniu do wieży, daje wyobrażenie o skali przedsięwzięcia. Ze skrupulatnością i encyklopedyczną ciekawością Bruegel przedstawia mnóstwo procesów technicznych i budowlanych. Arcydzieło to można zobaczyć w galerii obrazów i będzie stanowiło również ważną część pierwszej na świecie dużej monograficznej wystawy dzieł Bruegla (2.10.2018-13.1.2019) w Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu.
Muzeum Historii Sztuki, Maria-Theresien-Platz, 1010 Wiedeń
www.khm.at
© KHM-Museumsverband
Wenus z Willendorf / Muzeum Historii Naturalnej w Wiedniu
Ten wspaniały eksponat ze zbiorów Muzeum Historii Naturalnej w Wiedniu ma jedenaście centymetrów wysokości i 29 500 lat: „Wenus z Willendorf” to figurka z epoki paleolitu, która została znaleziona w 1908 roku w Wachau w Dolnej Austrii. Jest to jedno z najsłynniejszych znalezisk archeologicznych na świecie. Można ją podziwiać w dużym muzeum przy wiedeńskiej promenadzie Ringstrasse w tak zwanym „Venuskabinett”. Wiedeńskie Muzeum Historii Naturalnej jest jednym z najlepszych tego typu muzeów na świecie. Zbiory muzealne obejmują około 30 milionów eksponatów, w tym między innymi ogromny zbiór meteorytów, okazów wymarłych zwierząt, modeli przerażających dinozaurów i planetarium cyfrowe.
Muzeum Historii Naturalnej, Maria-Theresien-Platz, 1010 Wiedeń
www.nhm-wien.ac.at
© Naturhistorisches Musem Wien
Zając / Albrecht Dürer / Albertina
„Zając” Albrechta Dürera (1502) jest prawdopodobnie najsłynniejszym dziełem wśród cennych zbiorów wiedeńskiej galerii Albertina. Niestety, ze względów konserwatorskich, akwarela nie może być wystawiona na stałe, dlatego prezentowana jest tylko dwa razy, co pięć lat po uzgodnieniu z konserwatorem zabytków. Dokładną kopię arcydzieła można zobaczyć w Małej Sali Hiszpańskiej w jednym z pomieszczeń paradnych dynastii Habsburgów. Od końca września 2019 r. galeria Albertina będzie pokazywać dużą wystawę dzieł Dürera –w tym słynnego „Zająca”.
Albertina, Albertinaplatz 1, 1010 Wiedeń
www.albertina.at
© Albertina, Wien
Tryptyk Sąd Ostateczny / Hieronim Bosch / galeria obrazów Akademii Sztuk Pięknych
Hieronim Bosch wybrał formę trzyskrzydłowego ołtarza na przedstawienie swojej wizji Sądu Ostatecznego (ok. 1450-1516), na którym namalował fantasmagoryczne wyobrażenie apokalipsy: Chrystus, jako Sędzia żywych i umarłych, poniżej dręczeni przez dziwne, demoniczne istoty ludzie, drastyczne alegorie grzechów śmiertelnych, potępieni w miejscu wiecznych męk i tylko kilku błogosławionych, prowadzonych przez anioły do Raju. Arcydzieło Boscha z powodu prac remontowych w galerii obrazów, które potrwają do 2020 roku, jest wystawione gościnnie w Austriackim Muzeum Sztuki Teatralnej.
Galeria obrazów Akademii Sztuk Pięknych w Wiedniu, gościnnie w Austriackim Muzeum Sztuki Teatralnej, Lobkowitzplatz 2, 1010 Wienwww.akademiegalerie.at
© Gemäldegalerie der Akademie der bildenden Künste Wien
Muzeum Kunst Haus w Wiedniu. Muzeum Hundertwasser / Friedensreich Hundertwasser
Kolorowe powierzchnie, nieregularne kształty, bujna zieleń: Muzeum Kunst Haus w Wiedniu zostało bez wątpienia zaprojektowane przez Hundertwassera, co widać już na pierwszy rzut oka. Muzeum Hundertwasser zostało założone w 1991 roku przez austriackiego artystę. Unikalny gmach muzealny i wystawowy jest odzwierciedleniem filozoficznych i artystycznych przekonań słynnego, wyjątkowego artysty i ekologicznego wizjonera. Jako pionier architektury bardziej przyjaznej człowiekowi i naturze zalesił dachy swoich projektów architektonicznych i stworzył pierwsze przykłady „pionowej” zieleni w postaci „drzew-lokatorów" osadzonych w fasadzie.
Muzeum Kunst Haus w Wiedniu. Museum Hundertwasser, Untere Weißgerberstraße 13, 1030 Wiedeń
www.kunsthauswien.com
© Eva Kelety
Penacho / Muzeum Świata w Wiedniu
Penacho jest najsłynniejszym eksponatem Muzeum Świata w Wiedniu, otwartego ponownie w październiku 2017 r. Słynny, staro-meksykański pióropusz z setkami długich piór kwezali i ponad tysiącem złotych płytek jest jedyną tego rodzaju ozdobą, która przetrwała do dziś. W latach 2010-2012, w ramach projektu będącego efektem współpracy między Meksykiem i Austrią, przeprowadzone zostały szeroko zakrojone badania nad jego historią. Obiekt, którego początki sięgają pierwszej połowy XVI wieku, został z wielką pieczołowitością oczyszczony i zakonserwowany. Obecnie można go podziwiać w Kolekcji Ameryki Północnej i Środkowej w Muzeum Świata w Wiedniu.
Muzeum Świata, Hofburg, Heldenplatz, 1010 Wiedeń
www.weltmuseumwien.at
© KHM-Museumsverband
Krzesło w Austriackiej Pocztowej Kasie Oszczędnościowej / Otto Wagner / Muzeum Sztuki Stosowanej i Współczesnej MAK
Bracia Thonet zajęli się produkcją tego krzesła według projektu Otto Wagnera dla Austriackiej Pocztowej Kasy Oszczędnościowej (1912-21) w Wiedniu. Wagner rozszerzył tradycyjne rozumienie zawodu architekta. W ramach projektu Pocztowej Kasy Oszczędnościowej zajął się także całym wystrojem wnętrz: pokryciami podłogowymi, okładzinami ściennymi, dywanami, kaloryferami, lampami, zegarami, klamkami drzwiowymi, pulpitami, okienkami kasowymi, krzesłami, biurkami, szafami, sejfami i wiele więcej. Wyprodukowane przez braci Thonet krzesło według projektu Wagnera jest częścią unikalnej kolekcji MAK - Austriackiego Muzeum Sztuki Stosowanej i Współczesnej. Założone w 1863 roku, jako zbiór wzorów Muzeum Sztuki Stosowanej i Współczesnej MAK jest do dziś synonimem niezwykłego połączenia sztuki użytkowej, wzornictwa, architektury i sztuki współczesnej.
MAK – Austriackie Muzeum Sztuki Stosowanej i Współczesnej, Stubenring 5, 1010 Wiedeń, www.mak.at
© MAK / Nathan Murrell
Kleines Schüttbild / Hermann Nitsch / Muzeum Sztuki Współczesnej (mumok)
Obraz „Kleines Schüttbild“ (1968) jest częścią zbiorów mumok – Muzeum Sztuki Współczesnej Fundacji Ludwig w Wiedniu w dzielnicy muzeów MuseumsQuartier. Instytucja mieści łącznie około 9000 prac artystycznych. Akcjonizm wiedeński jest jednym z głównych tematów kolekcji, a oprócz tego Pop Art, Photorealism, Fluxus i Nouveau Réalisme. Radykalny i istotny wkład artystów z Austrii w międzynarodowy rozwój awangardy jest dobrze udokumentowany w pracach Güntera Brusa, Otto Muehla, Hermanna Nitscha i Rudolfa Schwarzkoglera.
mumok – Muzeum Sztuki Współczesnej Fundacji Ludwig w Wiedniu, MuseumsQuartier, Museumsplatz 1, 1070 Wiedeń, www.mumok.at
© Bildrecht, Wien 2017
53 yr old Analyst Programmer Werner Kesey, hailing from Owen Sound enjoys watching movies like Class Act and Geocaching. Took a trip to Historic Centre of Salvador de Bahia and drives a MX-6. mozna zajrzec tutaj
OdpowiedzUsuń