Aktualności,

Co zrobić, jeśli biuro podróży bankrutuje?

19.7.12 Anonimowy 0 Comments

Turyści, którzy z przyczyn od nich niezależnych nie mogą wyjechać na wykupione wakacje, powinni domagać się zwrotu pieniędzy lub wypłaty odszkodowania. Jakie prawa im przysługują i jak o nie zabiegać – podpowiadają specjaliści z branży turystycznej.



Według analizy internetowego biura podróży Tripsta.pl co czwarty Polak, kiedy planuje swoje wakacje, wybiera się na nie wykupując wycieczkę u touroperatora. Niestety w dobie kryzysu ekonomicznego, niestabilność rynku finansowego może spowodować upadek największych nawet gigantów z sektora turystyki. Jakie wówczas przysługują prawa turystom i jak mogą się oni zabezpieczyć przed taką ewentualnością?

 Przed zakupem sprawdź touroperatora

– Istnieje kilka sposobów, za pomocą których można zweryfikować wiarygodność biura podróży – mówi Marko Brinkmann z serwisu turystycznego Tripsta.pl. – Z łatwością można sprawdzić np. wyniki finansowe tych instytucji, które działają jako spółki akcyjne. Mają one bowiem obowiązek publikować swoje sprawozdania za miniony rok – dodaje.

Z pomocą mogą przyjść także internauci, którzy na wszelkiego rodzaju forach wypowiadają się na temat biur podróży, wystawiają im oceny oraz komentują, czy usługi świadczone były zgodnie z umową. Taka recenzja pozwoli poza tym sprawdzić, jaki jest standard noclegu i czy rzeczywiście wysoka ilość gwiazdek przekłada się na wysoki poziom jakości usług.

Należy również sprawdzić, czy wybrane biuro podróży znajduje się w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Taki zbiór znajduje się na stronie Ministerstwa Sportu i Turystyki.  – Obecność touroperatora w takim rejestrze podnosi nie tylko jego wiarygodność, ale również pozwala sprawdzić wysokość gwarancji ubezpieczeniowej, która pozwoliłaby uregulować zobowiązania wobec klientów w sytuacji, gdy np. biuro upada – wyjaśnia Marko Brinkmann z Tripsta.pl.

Jakie prawa przysługują pasażerom, gdy biuro upada?

Gwarancję ubezpieczeniową lub bankową musi posiadać każdy organizator imprezy turystycznej.

– Taki obowiązek nakłada na niego Ustawa o usługach turystycznych – mówi Radosław Szajerski, adwokat z poznańskiej kancelarii.  – W chwili, gdy touroperator ogłasza upadłość, ciąży na nim prawnie nałożony obowiązek zapewnienia transportu wszystkim uczestnikom wycieczki. Jeśli jest on niewypłacalny, poszkodowani powinni zwracać się do Marszałka Województwa, w którym dane biuro miało swoją siedzibę  – dodaje. Wówczas zostaną im wypłacone pieniądze, które pokrywa gwarancja ubezpieczeniowa. Co więcej, organizator musi zwrócić pieniądze również tym, którzy na wycieczkę nie zdążyli jeszcze wyjechać, ale wpłacili część kwoty lub całą sumę na pokrycie kosztów uczestnictwa w imprezie turystycznej.

Fot. ©  pojechanewakacje.pl

0 comments: