bagaż,
Stres, kłótnie i problemy podczas wakacji to ostatnia rzecz, z którą chciałby mieć styczność statystyczny Kowalski i jego marząca o spokojnym wypoczynku rodzina. Wydarzenia ostatnich dni, jak upadek kilku dużych biur podróży, odwołanie lotów krajowych linii lotniczych działających od kwietnia, mogą zaniepokoić nawet bardzo wyrozumiałych urlopowiczów. Podróżnicy powinni być czujni i jeszcze przed wyjazdem dokładnie zaplanować urlop oraz zdobyć niezbędną wiedzę w przypadku pojawienia się nieoczekiwanych zdarzeń podczas wypoczynku.
Opóźniony lub odwołany lot. Co robić?
Nawet w przypadku opóźnienia lotu nad przewoźnikiem ciąży obowiązek opieki nad podróżującymi. Linie lotnicze zobligowane są do ciągłego informowania pasażerów lotu o stanie opóźnienia. W Unii Europejskiej pasażerowi przysługują dość duże prawa. – Kiedy czas oczekiwania na połączenia przedłuża się linie powinny zapewnić oczekującym posiłki oraz napoje, natomiast kiedy przekracza jeden dzień, darmowy nocleg oraz transport z lotniska do hotelu i z powrotem – doradza Marko Brinkmann z internetowego biura podróży Tripsta.pl. Jeśli turysta spotka się z innym zachowaniem, stanowi to podstawę do wypłaty odszkodowania. Z tytułu nieregularności przewozów podróżujący mają prawo do złożenia reklamacji w pierwszej kolejności u przewoźnika, w następnej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC), jeśli rezultat roszczeń nie będzie satysfakcjonujący, w sądzie.
Prawo do reklamacji obowiązuje, gdy lot został odwołany w terminie krótszym niż 2 tygodnie od daty planowanego wyjazdu lub gdy urlopowicze do celu podróży dotrą trzy godziny po planowanym czasie przybycia.
– Jeśli opóźnienie przekracza pięć godzin, możemy zrezygnować z podróży i otrzymać zwrot ceny biletu. W przypadku lotu z przesiadką, pasażer może bezpłatnie wrócić do miejsca, z którego rozpoczynał podróż. Sumy odszkodowań, o które może ubiegać się poszkodowany wynoszą od 250 do 600 euro i uzależnione są od długości zaplanowanej trasy – dodaje Marko Birnkman. Prawo do reklamacji obowiązuje w sytuacji, kiedy nie pojawi się propozycja zastępczego połączenia lub gdy podróżującego nie przyjęto na pokład z winy przewoźnika. Co ważne, odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, kiedy przyczyną odwołania rejsu jest usterka techniczna lub strajk, a także niesprzyjające warunki pogodowe lub siła wyższa. Przykładowo, za odwołanie podróży z powodu chmury pyłu wulkanicznego ubezpieczyciele nie ponoszą odpowiedzialności.
Gdzie jest bagaż?
Badania pokazują, że z roku na rok zagubionego w podróży bagażu jest coraz mniej. W zeszłym roku 99,1 proc. podróżujących otrzymało bagaż od razu po wylądowaniu. Mimo wszystko, warto wiedzieć co zrobić w sytuacji, gdy podróżnik zostanie bez wakacyjnego ekwipunku. W przypadku problemów, każdy urlopowicz powinien wypełnić protokół nieprawidłowości PIR (Property Irregularity Report) dostępny na lotnisku.
– Dla pewności najlepiej jeszcze przez wyjazdem zapoznać się z regulaminem przewoźnika. W razie zaginięcia bagażu, każdemu pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania, wynikające bezpośrednio z Konwencji Montrealskiej regulującej przepisy międzynarodowego przewozu osób liniami lotniczymi – doradza Marko Brinkmann z Tripsta.pl. Na złożenie reklamacji podróżnik ma 7 dni, gdy walizki się odnajdą, lub 21 kiedy bagaż zostanie bezpowrotnie utracony. Maksymalne odszkodowanie na terenie Unii wynosi 1131 SDR (umowna jednostka monetarna), gdzie 1 SDR to około 5,0 PLN. Wypłatę odszkodowania ustala się na podstawie zawartości bagażu, dlatego też dobrze zachować paragony i faktury potwierdzające faktyczną zawartość walizki. W przypadku braku dokumentacji rozliczeń dokonuje się na podstawie wagi bagażu.
Dziecko w samolocie
Wszystkie kwestie związane z podróżowaniem z dzieckiem regulują przepisy linii lotniczych. Nie ma ograniczeń związanych z wiekiem malucha zabieranego na pokład samolotu, jednak wskazanym jest, aby najmłodszy pasażer skończył dwa miesiące. Maluch powinien odpowiednio wcześniej zostać wyposażony w stosowne dokumenty. – Do zagranicznych podróży dziecko uprawnia tymczasowy dowód osobisty lub paszport. Paszport może otrzymać małoletni, który ukończył 5 lat, jednak na żądanie rodziców lub opiekunów, może otrzymać go wcześniej. W takim wypadku dokument ważny jest przez 12 miesięcy – komentuje adwokat z poznańskiej kancelarii, Radosław Szajerski. – W przypadku wyrabiania dziecku dowodu osobistego niezbędna jest obecność obojga rodziców – dodaje. Co istotne, tymczasowy dowód osobisty ważny jest jedynie w krajach Unii Europejskiej. O wyrobieniu dokumentów warto pomyśleć wcześniej, ponieważ w wakacje czas oczekiwania na niezbędne papiery często się przedłuża.
Organizator godny zaufania
Przed samym wyjazdem warto się zastanowić, jakie biuro wybrać. Jak pokazują ostatnie wydarzenia lepiej sprawdzić, czy operator turystyczny przynależy do Polskiej Izby Turystycznej. Tuż przed podpisaniem umowy, należy dokładnie wczytać się w jej treść. Wiele cennych porad urlopowicz może szukać pośród znajomych oraz na forach internetowych, gdzie znajdzie informacje związane z perypetiami innych osób korzystających z usług danego biura, którzy z wakacji właśnie wrócili. Pomocy udzielić może Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce, które bezpłatnie udziela porad związanych z polubownym rozwiązywaniem sporów związanych m.in. z podróżami po Europie.
Fot. pojechanewakacje.pl
Cztery sposoby jak uniknąć kłopotów podczas wakacji
Nie ma chyba nic gorszego niż nieudany wyjazd wakacyjny. Zagubiony bagaż, odwołany lot lub godziny spędzone w oczekiwaniu na alternatywne połączenie? Nawet najlepiej przygotowaną wakacyjną podróż może popsuć ciąg nieoczekiwanych wydarzeń. O czym warto wiedzieć przed i podczas urlopu, radzą specjaliści.Stres, kłótnie i problemy podczas wakacji to ostatnia rzecz, z którą chciałby mieć styczność statystyczny Kowalski i jego marząca o spokojnym wypoczynku rodzina. Wydarzenia ostatnich dni, jak upadek kilku dużych biur podróży, odwołanie lotów krajowych linii lotniczych działających od kwietnia, mogą zaniepokoić nawet bardzo wyrozumiałych urlopowiczów. Podróżnicy powinni być czujni i jeszcze przed wyjazdem dokładnie zaplanować urlop oraz zdobyć niezbędną wiedzę w przypadku pojawienia się nieoczekiwanych zdarzeń podczas wypoczynku.
Opóźniony lub odwołany lot. Co robić?
Nawet w przypadku opóźnienia lotu nad przewoźnikiem ciąży obowiązek opieki nad podróżującymi. Linie lotnicze zobligowane są do ciągłego informowania pasażerów lotu o stanie opóźnienia. W Unii Europejskiej pasażerowi przysługują dość duże prawa. – Kiedy czas oczekiwania na połączenia przedłuża się linie powinny zapewnić oczekującym posiłki oraz napoje, natomiast kiedy przekracza jeden dzień, darmowy nocleg oraz transport z lotniska do hotelu i z powrotem – doradza Marko Brinkmann z internetowego biura podróży Tripsta.pl. Jeśli turysta spotka się z innym zachowaniem, stanowi to podstawę do wypłaty odszkodowania. Z tytułu nieregularności przewozów podróżujący mają prawo do złożenia reklamacji w pierwszej kolejności u przewoźnika, w następnej w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC), jeśli rezultat roszczeń nie będzie satysfakcjonujący, w sądzie.
Prawo do reklamacji obowiązuje, gdy lot został odwołany w terminie krótszym niż 2 tygodnie od daty planowanego wyjazdu lub gdy urlopowicze do celu podróży dotrą trzy godziny po planowanym czasie przybycia.
– Jeśli opóźnienie przekracza pięć godzin, możemy zrezygnować z podróży i otrzymać zwrot ceny biletu. W przypadku lotu z przesiadką, pasażer może bezpłatnie wrócić do miejsca, z którego rozpoczynał podróż. Sumy odszkodowań, o które może ubiegać się poszkodowany wynoszą od 250 do 600 euro i uzależnione są od długości zaplanowanej trasy – dodaje Marko Birnkman. Prawo do reklamacji obowiązuje w sytuacji, kiedy nie pojawi się propozycja zastępczego połączenia lub gdy podróżującego nie przyjęto na pokład z winy przewoźnika. Co ważne, odszkodowanie nie przysługuje w przypadku, kiedy przyczyną odwołania rejsu jest usterka techniczna lub strajk, a także niesprzyjające warunki pogodowe lub siła wyższa. Przykładowo, za odwołanie podróży z powodu chmury pyłu wulkanicznego ubezpieczyciele nie ponoszą odpowiedzialności.
Gdzie jest bagaż?
Badania pokazują, że z roku na rok zagubionego w podróży bagażu jest coraz mniej. W zeszłym roku 99,1 proc. podróżujących otrzymało bagaż od razu po wylądowaniu. Mimo wszystko, warto wiedzieć co zrobić w sytuacji, gdy podróżnik zostanie bez wakacyjnego ekwipunku. W przypadku problemów, każdy urlopowicz powinien wypełnić protokół nieprawidłowości PIR (Property Irregularity Report) dostępny na lotnisku.
– Dla pewności najlepiej jeszcze przez wyjazdem zapoznać się z regulaminem przewoźnika. W razie zaginięcia bagażu, każdemu pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania, wynikające bezpośrednio z Konwencji Montrealskiej regulującej przepisy międzynarodowego przewozu osób liniami lotniczymi – doradza Marko Brinkmann z Tripsta.pl. Na złożenie reklamacji podróżnik ma 7 dni, gdy walizki się odnajdą, lub 21 kiedy bagaż zostanie bezpowrotnie utracony. Maksymalne odszkodowanie na terenie Unii wynosi 1131 SDR (umowna jednostka monetarna), gdzie 1 SDR to około 5,0 PLN. Wypłatę odszkodowania ustala się na podstawie zawartości bagażu, dlatego też dobrze zachować paragony i faktury potwierdzające faktyczną zawartość walizki. W przypadku braku dokumentacji rozliczeń dokonuje się na podstawie wagi bagażu.
Dziecko w samolocie
Wszystkie kwestie związane z podróżowaniem z dzieckiem regulują przepisy linii lotniczych. Nie ma ograniczeń związanych z wiekiem malucha zabieranego na pokład samolotu, jednak wskazanym jest, aby najmłodszy pasażer skończył dwa miesiące. Maluch powinien odpowiednio wcześniej zostać wyposażony w stosowne dokumenty. – Do zagranicznych podróży dziecko uprawnia tymczasowy dowód osobisty lub paszport. Paszport może otrzymać małoletni, który ukończył 5 lat, jednak na żądanie rodziców lub opiekunów, może otrzymać go wcześniej. W takim wypadku dokument ważny jest przez 12 miesięcy – komentuje adwokat z poznańskiej kancelarii, Radosław Szajerski. – W przypadku wyrabiania dziecku dowodu osobistego niezbędna jest obecność obojga rodziców – dodaje. Co istotne, tymczasowy dowód osobisty ważny jest jedynie w krajach Unii Europejskiej. O wyrobieniu dokumentów warto pomyśleć wcześniej, ponieważ w wakacje czas oczekiwania na niezbędne papiery często się przedłuża.
Organizator godny zaufania
Przed samym wyjazdem warto się zastanowić, jakie biuro wybrać. Jak pokazują ostatnie wydarzenia lepiej sprawdzić, czy operator turystyczny przynależy do Polskiej Izby Turystycznej. Tuż przed podpisaniem umowy, należy dokładnie wczytać się w jej treść. Wiele cennych porad urlopowicz może szukać pośród znajomych oraz na forach internetowych, gdzie znajdzie informacje związane z perypetiami innych osób korzystających z usług danego biura, którzy z wakacji właśnie wrócili. Pomocy udzielić może Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce, które bezpłatnie udziela porad związanych z polubownym rozwiązywaniem sporów związanych m.in. z podróżami po Europie.
Fot. pojechanewakacje.pl
0 comments: