Aktualności,
Tunel drogowy Świętego Gotarda oddano do użytku 5 września 1980 roku. Budowano go dziesięć lat. Połączył miejscowość Göschenen w kantonie Uri z Airolo w kantonie Ticino w Szwajcarii. W momencie otwarcia, z długością 16,918 km, był najdłuższym tunelem drogowym na świecie.
Po latach okazało się jednak, że ruch tranzytowy w kierunku Europy Północnej sukcesywnie narasta. Coraz więcej ciężarówek zaczęło jeździć przez Alpy. Ich liczba wzrosła szczególnie szybko w ciągu ostatnich dwóch dekad.
Po raz kolejny potrzebne było skrócenie czasu przejazdu między Bazyleą a Mediolanem. Decyzja budowy tunelu została zatwierdzona przez społeczeństwo szwajcarskie 29 listopada 1998 r. w specjalnym referendum.
Dzięki nowej trasie czas podróży między Bazyleą a Mediolanem zmniejszy się z 5 godzin i 20 minut do 3 godzin i 30 minut. Tylko między Zurychem a Mediolanem pociąg będzie jechać 2 godzin i 35 minut. Wcześniej było to o prawie połowę dłużej - 4 godziny i 10 minut.
Czy wiesz, że
[mappress mapid="17"]
Tunel Gottharda - najdłuższy tunel na świecie
Po osiemnastu latach przygotowań i kruszenia alpejskich skał, 15 października 2010 roku został oficjalnie przebity ostatni fragment nowego tunelu kolejowego Gottharda w Alpach. Jego długość to 57 km, co sprawia, że jest to najdłuższy tunel na świecie. Według planów tunel z pełną infrastrukturą będzie otwarty w 2017 roku. Pod przełęczą Gottharda w Szwajcarii pociągi będą mknęły z szybkością 240 km na godzinę.Tunel drogowy Świętego Gotarda oddano do użytku 5 września 1980 roku. Budowano go dziesięć lat. Połączył miejscowość Göschenen w kantonie Uri z Airolo w kantonie Ticino w Szwajcarii. W momencie otwarcia, z długością 16,918 km, był najdłuższym tunelem drogowym na świecie.
Po latach okazało się jednak, że ruch tranzytowy w kierunku Europy Północnej sukcesywnie narasta. Coraz więcej ciężarówek zaczęło jeździć przez Alpy. Ich liczba wzrosła szczególnie szybko w ciągu ostatnich dwóch dekad.
Po raz kolejny potrzebne było skrócenie czasu przejazdu między Bazyleą a Mediolanem. Decyzja budowy tunelu została zatwierdzona przez społeczeństwo szwajcarskie 29 listopada 1998 r. w specjalnym referendum.
Dzięki nowej trasie czas podróży między Bazyleą a Mediolanem zmniejszy się z 5 godzin i 20 minut do 3 godzin i 30 minut. Tylko między Zurychem a Mediolanem pociąg będzie jechać 2 godzin i 35 minut. Wcześniej było to o prawie połowę dłużej - 4 godziny i 10 minut.
Czy wiesz, że
- Do tej pory najdłuższymi tunelami na świecie był samochodowy Lardalstunnelen w Norwegii (24,6 km) oraz kolejowy Seikan (53,85 km) w Japonii.
- Nowa trasa pod Alpami osiągnęła 57 km długości. Na budowie przez szereg lat pracowało dwa tysiące osób. Praca trwała przez całą dobę. Używany był najnowocześniejszy sprzęt.
- W funkcjonującym od 1980 roku tunelu św. Gottharda były w sumie trzy pożary.
- W trakcie budowy drugiego tunelu zadbano o powstanie kilku miejsc ewakuacyjnych i specjalnego systemu wentylacji. Pośrodku tunelu wybudowano dużą pieczarę, spełniającą rolę centrum ewakuacji.
- Tunel jest obserwowany przez 24 godziny na dobę specjalnym systemem monitoringu.
[mappress mapid="17"]
0 comments: