Trendy Polaków w podróżowaniu w roku 2012
Polacy świetnie sobie radzą z zakupami przez Internet. Przygotowany przez FRU.PL raport o najpopularniejszych kierunkach wyjazdów Polaków w 2012 roku pokazuje, że coraz chętniej i bez problemu korzystamy z serwisów internetowych umożliwiających kupno biletu lotniczego i korzystamy z nich zarówno w przypadku europejskich, jak i azjatyckich podróży. Zwroty: „do it yourself” czy „city break” na stałe wpisały się do naszego turystycznego słownika.
„Rok 2012 był rokiem wzmożonego zainteresowania wyjazdami do krajów azjatyckich, wybrało się tam o 15 proc. więcej turystów niż w 2011 roku. Przewidywania, że kryzys gospodarczy ograniczy podróże lotnicze Polaków nie sprawdziły się. Rekordowa była też liczba kupionych przez naszych użytkowników biletów na wyjazdy typu citybreak – ponad 20 proc. więcej niż rok wcześniej”– mówi Bogumiła Sowa z FRU.PL.
Jeśli Azja, to Chiny i Tajlandia
W 2012 roku niezmiennie najpopularniejszymi kierunkami były destynacje europejskie. Z roku na rok wzrasta popularność kontynentu azjatyckiego. W minionym roku wybrała się tam ponad połowa (55 proc.) klientów serwisu FRU.PL, którzy spędzali urlop poza Europą. „Polacy stają się coraz bardziej ciekawi świata i wyjeżdżają coraz częściej i coraz dalej. Kierunki azjatyckie stały się w ostatnich latach bardziej dostępne, zarówno dzięki uruchomieniu większej liczby połączeń lotniczych pomiędzy Europą, a Azją, jak również ze względu na niskie na miejscu ceny“ - mówi Bogumiła Sowa z FRU.PL. Stąd rosnące zainteresowanie turystów wyjazdami na włąsną rękę. „Jest to na pewno dobra alternatywa dla tych, którzy lubią zwiedzać bez pośpiechu, we własnym tempie, dla tych, których interesują konkretne rzeczy, i dla tych, dla których dwa tygodnie urlopu to zdecydowanie za mało“ – dodaje Bogumiła Sowa. Z analiz FRU.PL wynika, że w roku 2012 prawdziwym hitem wyjazdowym wśród polskich turystów były Chiny i Tajlandia, dokąd poleciało odpowiednio 22 proc. i 20 proc. wszystkich podróżujących do Azji. Stanowi to 15 procentowy wzrost w stosunku do roku 2011.
Europejskie stolice na city break
Rok 2012 był rekordowy pod względem popularności kilkudniowych wyjazdów do europejskich miast. W porównaniu do 2011 roku serwis FRU.PL odnotował 20 procentowy wzrost sprzedaży biletów na miejskie wypady w okresie od kwietnia do września 2012. „Wyjazdy typu city break można określić już mianem urlopowego trendu. W minionym roku największą popularnością cieszyły się weekendowe wypady do Paryża, Londynu, Rzymu i Barcelony. Czynnikiem zachęcającym Polaków do tej formy wypoczynku są wyjątkowo atrakcyjne ceny biletów lotniczych. Przykładowo, bilet lotniczy do Barcelony mogliśmy w październiku ubiegłego roku kupić za niecałe 120 zł” – podkreśla Bogumiła Sowa z FRU.PL.
Do Azji po sezonie, w Europę w czasie szkolnych wakacji
Z analizy przeprowadzonej przez platformę rezerwacji biletów lotniczych FRU.PL wynika, że w minionym roku miesiącami najczęściej wybieranymi przez turystów na wypoczynek w Azji były listopad i kwiecień – w tym czasie na azjatycki kontynent poleciało 18 proc. wszystkich klientów FRU.PL, którzy zarezerwowali bilet na lot w 2012 roku. Okres wakacyjny (od lipca do września) był najpopularniejszym czasem wylotów do Ameryki Północnej oraz podróży po Europie. Natomiast w przypadku Afryki i Australii, Polacy podróżują z taką samą częstotliwością, niezależnie od miesiąca i pory roku.
Ile płaciliśmy za bilet?
Serwis FRU.PL przygotował zestawienie średnich cen biletów lotniczych do najbardziej popularnych miast Europy oraz na każdy z kontynentów. Najtańsze bilety w 2012 roku klienci serwisu kupowali do Azji. „W walce na mocno konkurującym rynku przewoźników największym wygranym jest klient, który zyskuje liczne promocje, nowe połączenia lotnicze i niższe ceny. Jeszcze trzy lata temu trudno było kupić bilet na inny kontynent za mniej niż 3 tysiące złotych. Obecnie, rezerwując bilet do Azji czy Ameryki Południowej około trzy miesiące przed planowym wylotem, możemy go nabyć za niecałe 2 tysiące złotych” – mówi Bogumiła Sowa z FRU.PL. „Wzrasta również świadomość turystów, którzy dostrzegli, że koszt zorganizowanego na własną rękę urlopu można obniżyć jeśli tylko będziemy elastycznie podchodzić do proponowanych terminów wylotów. Z tego powodu coraz większą popularnością cieszą się serwisy umożliwiające rzetelne porównanie ofert jednym kliknięciem. Serwis FRU.PL proponuje klientom szereg funkcjonalności ułatwiających wyszukiwanie ofert, dzięki którym można zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt procent ceny biletu. Jedną z nich jest „Kalendarz Lotów” umożliwiający podgląd najniższych cen biletów z pięciomiesięcznym wyprzedzeniem” – dodaje Bogumiła Sowa z FRU.PL.
Nazwa miasta | Cena (zł) |
Budapeszt | 538 |
Londyn | 627 |
Rzym | 666 |
Paryż | 810 |
Barcelona | 855 |
Tabela 1.Zestawienie średnich cen biletów do wybranych miast w 2012 roku. Źródło: FRU.PL.
Nazwa kontynentu | Cena (zł) |
Europa | 813 |
Azja | 2 540 |
Ameryka Północna | 2 806 |
Ameryka Południowa | 3 825 |
Afryka | 2 838 |
Australia | 2 850 |
Tabela 2.Zestawienie średnich cen biletów na każdy z kontynentów w 2012 roku. Źródło: FRU.PL.
Ulubione tanie latanie
W minionym roku ponad połowa klientów FRU.PL (59 proc.) zdecydowała się na zakup biletów u tanich przewoźników, co stanowi 12 procentowy wzrost w stosunku do roku poprzedniego. Najbardziej popularnymi liniami lotniczymi typu lowcost były Wizzair, Ryainair oraz EasyJet – wybrało je odpowiednio 17 proc., 14 proc. i 6 proc. klientów FRU.PL. „Pasażerowie coraz chętniej wybierają podróż tanimi liniami lotniczymi ze względu na atrakcyjność cenową biletów. Mimo, że do ceny kupionego u taniego przewoźnika biletu musimy doliczyć opłatę za dodatkowy bagaż czy koszt transportu z lotniska, oddalonego zazwyczaj o kilkadziesiąt kilometrów od centrum miasta, to łączny koszt i tak często okazuje się niższy niż cena biletu u tradycyjnego przewoźnika. Podróżowanie tanimi liniami jest szczególnie popularne wśród osób wybierających się na wyjazdu typu city break, które zazwyczaj podróżują jedynie z podręcznym bagażem” – mówi Bogumiła Sowa z FRU.PL.
Podstawą raportu była analiza wszystkich sprzedanych przez FRU.PL biletów w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2012 roku.
0 comments: