Gdynia: szlaki turystyki kwalifikowanej - dla koneserów

27.3.14 Anonimowy 0 Comments

Pośród licznych tradycyjnych produktów turystycznych Gdyni, którymi niewątpliwie są plaże, okręty - muzea Dar Pomorza i ORP Błyskawica, Akwarium Gdyńskie, tramwaj wodny na Hel,  wizyty wielkich statków pasażerskich czy też tak głośne wydarzenia jak Festiwal Filmów Polskich czy Opener, flagowymi okrętami", które wyróżniają  miasto oryginalnością i atrakcyjnością  są  turystyczne szlaki turystyki kwalifikowanej - dla koneserów.  Z roku na rok przybywają nowe.



Gdynia zaprasza na  swoje szlaki:

Gdyński Szlak Modernizmu

Genezę projektu stanowi historia Miasta Gdyni, którego Śródmieście ukształtowało się w okresie międzywojennym. Od lat 30-tych architekturę Gdyni kształtowały trendy modernizmu stylu kojarzonego z funkcjonalnością, prostotą, a także ekspresją i dynamiką brył.

Gdynia, zalicza się do elitarnej grupy miast europejskich, wymienianych jako przykład unikatowych zespołów architektonicznych okresu modernizmu. Projekt, którego realizację rozpoczęto w 2011 roku, obecnie stanowi jedną z flagowych ofert turystycznych miasta. Dzięki wszechstronnym działaniom marketingowym, znacząco wzrosła świadomość marki Szlaku wśród turystów.

Sieć Partnerów - klucz do sukcesu promocji wewnętrznej

Najlepszym kanałem komunikacji są sami ludzie, w tym liderzy opinii w mieście i regionie. Dlatego też zbudowano szeroką platformę współpracy, zaangażowano społeczników, popularne kawiarnie, galerie czy placówki kulturalne. W tych miejscach właśnie, wspólnie z Partnerami, organizowano wystawy, archi prelekcje czy FOTO prezentacje. Zaangażowany i aktywny Partner zawsze bardziej identyfikuje się z projektem, zaś jego zdanie wpływa na postrzeganie projektu i jego popularność.

Jednym z najważniejszych partnerów społecznych Szlaku jest Mini Muzeum w Bankowcu przy ul. 3 Maja, czyli gdyńskiej ikonie modernizmu, budynku, w którym powstały pierwsze apartamenty z własnymi lodówkami, wyposażoną pod klucz łazienką, podziemnym schronem oraz garażem.

Foto moderna - czyli dotrzeć do pasjonatów

Promocja Szlaku zakładała położenie silnych akcentów na atrakcyjną fotografię obiektów. Fotografia to współcześnie chyba najpopularniejsza forma uprawiania aktywności artystycznej czy amatorskiej. Zorganizowano konkursy fotograficzne na Szlaku oraz zaangażowano wiele twórczych osób, praktycznie z całej Polski.

Moda na modernizm

Szlak - to zarówno narracja dotycząca architektury, jak i twórców miasta oraz samych architektów. Przekaz podstawowy pojawia się w folderze Szlaku, stronie internetowej oraz ulotkach z  serii architekci gdyńskiego modernizmu. Najważniejszy dialog z gdyńską architekturą pojawia się na spacerach tematycznych, prowadzonych przez specjalnie przeszkolonych przewodników lub ekspertów - historyków i architektów. Spacery cieszą się ogromną popularnością. Turysta może dodatkowo wypożyczyć bezpłatnie audioguide w Miejskiej Informacji, czy zamówić przewodnika na Szlaku.

Wydarzenie flagowe Szlaku

Produkt markowy potrzebuje wydarzenia flagowego, które istotnie wzmocni rozpoznawalność oraz identyfikację marki. Takim wydarzeniem jest Weekend Architektury, który miał już trzy swoje edycje. Pierwsza odbyła się w sierpniu 2011 w której uczestniczyło ponad 5000 osób z całej Polski.

Dzieje się na Szlaku

Gdyński Szlak Modernizmu jest przykładem projektu wykorzystującego stosunkowo mało znany wyróżnik modernistycznej architektury okresu międzywojennego. Temat projektu wynika wprost z tożsamości miasta - jego legendy, jako polskiego marzenia, okna na świat II RP. Szlak znakomicie wpisuje się w pejzaż historii oraz współczesną przestrzeń Miasta.

Największe znaczenie dla powodzenia wdrożenia projektu, miało zaangażowanie grupy Partnerów zarówno społecznych, jak i komercyjnych. Szlak zachęca do poznawania architektury miasta, ale także do zabawy w kreację, w tym poprzez fotografię, sztukę, design. Projekt wyznaczył także nowe standardy w edukacji społecznej m.in. poprzez liczne konkursy wiedzy, letnią edycję gry miejskiej, spacery z przewodnikami, cykl archi prelekcji. Bez wątpienia Szlak Modernizmu stał się istotną wartością tworzącą marki Gdyni, łączącą tradycję, historię ze współczesnymi trendami.

Szlak Legenda Morska Gdyni

Legenda Morska Gdyni - to flagowy produkt turystyczny Gdyni, ważny także dla Pomorza oraz kulturowo-historycznej tożsamości Polski. Jego głównym założeniem jest zintegrowanie wielu opowieści, atrakcji oraz ofert w tematyce morskiej na obszarze miasta Gdyni, a także skuteczne dotarcie do jak najszerszej grupy turystów polskich oraz zagranicznych. Legendę Morską Gdyni najlepiej opowiada narracja związana z pięcioma głównymi wątkami:

• legenda marynarki wojennej,
• budowa miasta i portu,
• historia polskich transatlantyków,
• wielkie rejsy oraz regaty
• opowieści o legendarnych postaciach.

Ponadto uzupełnienie idei stanowią wątki poświęcone żegludze handlowej, badaniom morza, marynistyce,  literaturze,  czy działalności stoczniowej, stanowiące inspirującą kontynuację  - dopełnienie opowieści Legendy. Na realizację projektu składa się wdrożenie zintegrowanej oferty turystycznej, platformy współpracy partnerskiej, a także użytecznych dla turystów i partnerów narzędzi np. księgi znaku, dedykowanej strony internetowej, folderu szlaku, pamiątek, projektów oznakowania szlaku w mieście oraz kalendarza wydarzeń. Program produktu Legendy Morskiej Gdyni - to w założeniu projekt o charakterze progresywnym, zakładający m.in.  otwartość na innowacje, angażowanie szerokiej grupy odbiorców, partnerów, a także aktywność w obszarze międzynarodowym.

Szlak Kulinarny Centrum Gdyni

W czerwcu 2009  r. Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce opracowała i wdrożyła miejski Szlak Kulinarny Centrum Gdyni. Jest to pomysł na zwiedzanie miasta przy jednoczesnym poznaniu jego bogatej oferty kulinarnej. Ze Szlaku korzystają nie tylko turyści, ale również mieszkańcy Trójmiasta i okolic. Na stronie www.kulinarnagdynia.pl dedykowanej Szlakowi opisane są wszystkie restauracje biorące udział w projekcie. Ponadto  zapoznać się można z kulinarną historią miasta od czasów jego powstania, kalendarzem imprez oraz przepisami i ciekawostkami kulinarnymi ze świata.

Restauracje na Szlaku położone są w sąsiedztwie najciekawszych gdyńskich atrakcji. Dzięki temu, że dzieli je od siebie odległość pieszego spaceru, przechadzkę po centrum miasta można  połączyć z poznawaniem specjałów kulinarnych przygotowanych przez restauratorów na Szlaku. Lokale biorące udział w projekcie zostały wybrane nie tylko ze względu na swoje położenie w centrum, ale także otwartość na współpracę oraz jakość i atrakcyjność oferty. Restauracje, podobnie jak sama Gdynia, chętnie organizują wydarzenia kulturalne jak koncerty muzyczne, wystawy czy animacje dla dzieci.

Obecnie w projekcie bierze udział ponad 40 gdyńskich restauracji oznaczonych specjalnym oznakowaniem z logo projektu.
Flagową imprezą promującą Szlak Kulinarny jest Weekend Kulinarny Gdyni odbywający się każdego roku wczesną jesienią - wrzesień/październik. To prawdziwe święto dobrego jedzenia przyciągające mieszkańców całego Trójmiasta. Każdorazowo w wydarzeniu bierze udział po kilka tysięcy osób. Podczas Weekendu odbywają się m.in. pokazy live cooking, happy hours, konkursy z nagrodami a także prezentowane są stoiska z potrawami z różnych stron świata.

W ramach promocji projektu wydawany jest folder oraz odbywają się także liczne eventy tematyczne np. Dziecięca Akademia Kulinarna, Karnawał Smaku.

Szlak Kulinarny Centrum Gdyni wraz ze Szlakiem Legendy Morskiej oraz gdyńskim Szlakiem Modernizmu otrzymały w 2012 roku Wawrzyn Polskiej Turystyki.

źródło gdynia.pl

0 comments: