historia,
Parowozownia Wolsztyn, która będzie miejscem Parady, jest znaną w świecie i jedyną w Europie czynną, liczącą już 109 lat parowozownią. Od 23 lat jest tam organizowana przez PKP CARGO Parada Parowozów z udziałem polskich i zagranicznych lokomotyw. W tym roku liczba parowozów będzie większa
niż w ostatnich latach. Zapowiadany jest przyjazd parowozów z Niemiec i Czech,
a Polskę będą reprezentować maszyny z Parowozowni w Wolsztynie i Skansenu Zabytkowego Taboru PKP CARGO w Chabówce oraz z Jaworzyny Śląskiej i Wrocławia.
Niewątpliwą atrakcją tegorocznej Parady ma być parowóz Pt47-65 po naprawie głównej wykonanej w Skansenie Taboru w Chabówce.
Można będzie zwiedzić zabytkową parowozownię i muzeum, jak również w parowozowej szopie pokonkursową wystawę fotograficzną „Parowozowe Impresje”. Przewidziano specjalne przejazdy zabytkowymi pociągami. Dodatkową atrakcją dla miłośników kolei będzie wieczorne widowisko artystyczne „Światło, dźwięk, para” z udziałem parowozów biorących udział w Paradzie.
Parada Parowozów przyciąga co roku do Wolsztyna tysiące miłośników „pary” oraz turystów z kraju i całego świata, którzy przybywają zarówno indywidualnie, jak i w sposób zorganizowany specjalnymi pociągami.
------------------------------------------
Program dnia „Parady Parowozów” – sobota, 30 kwietnia 2016 r.
10.00 – Otwarcie Parowozowni Wolsztyn dla zwiedzających
13.00 – Parada Parowozów
21.45 – Widowisko „Światło, dźwięk, para”
Trochę historii
Wolsztyńska Parowozownia powstała w 1907 roku, jednak pierwsza kolej dotarła na te tereny już w roku 1886. Pierwsza linia liczyła 22,7 kilometra i łączyła Wolsztyn ze Zbąszyniem. W 1896 roku miasto miało już połączenie kolejowe z Lesznem, a dwa lata później także z Grodziskiem Wlkp. i Poznaniem. W 1901 roku oddano do użytku linię Wolsztyn – Sulechów. Ostateczny kształt uzyskała wolsztyńska sieć kolejowa po wybudowaniu w 1913 roku linii Kolsko - Sława - Lipinka Głogowska – Wschowa oraz ukończeniu, już podczas trwania I wojny światowej, w 1915 roku, linii Konotop - Sulechów. Dzięki temu miasto Wolsztyn znalazło się na przecięciu pięciu linii kolejowych: do Poznania, Leszna, Zbąszyna, Sulechowa i Nowej Soli.
W skład pierwszego kompleksu parowozowni wchodziła czterostanowiskowa hala postojowa, wieża wodna, kanał oczystkowy oraz zasiek węglowy. W 1909 roku budynek parowozowni rozbudowano do ośmiu stanowisk, a w 1912 roku zbudowano także obrotnicę o średnicy 16 m. W skład parowozowni wchodziły ponadto takie obiekty, jak: studnia kopana, pomieszczenia typu stolarnia, magazynki, warsztat ślusarski, szatnia i umywalnia.
Najciekawsze parowozy
Parowóz Pm36-2 z 1937 roku („Piękna Helena”) – najszybszy parowóz PKP z Pierwszej Polskiej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie. W 1936 roku Biuro Konstrukcyjne Lokomotyw w Chrzanowie opracowało doświadczalną serię parowozu pośpiesznego, przeznaczonego do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych. Parowóz jest własnością Muzeum Kolejnictwa w Warszawie,
Parowóz Ok22-31. Jest to polski parowóz wzorowany na niemieckiej konstrukcji P8, w Polsce oznaczonej symbolem Ok1. Został zbudowany w 1929 roku w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie. Parowóz jest własnością Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, a od 1987 roku znajduje się w Wolsztynie.
Parowóz Tr5-65. Jest to parowóz niemieckiej konstrukcji G8.1 zbudowany w 1921 w fabryce Orenstein & Koppel. Po II wojnie światowej PKP przejęły 66 maszyn tej serii, które zostały zgrupowane w DOKP Wrocław i Katowice. W Niemczech parowozy z tej serii zakończyły pracę pod koniec lat 60-tych. Jest to jedyny w Europie parowóz tej serii.
Parowóz Pt47-65. Parowóz serii Pt47-65 jest dumą wolsztyńskiej Parowozowni. Przeznaczony do prowadzenia pociągów pośpiesznych, ma cztery osie napędowe, moc 2000 KM i osiąga prędkość konstrukcyjną 110 km/h. W Polsce zbudowano tylko 180 sztuk parowozów tej serii.
Parowóz Ol49. Jest to polski parowóz skonstruowany w 1949 roku w zakładach Fablok-Chrzanów. Do 1954 roku wyprodukowano łącznie 115 tych maszyn. Jest to najczęściej używany parowóz w wolsztyńskiej parowozowni, przeznaczony do prowadzenia pociągów osobowych.
Parowóz OK1. Parowóz Ok1-359 zbudowany został w 1917 roku w zakładach Schwarzkopf w Berlinie. Jest obecnie najstarszym parowozem w Wolsztynie.
Ciekawe imprezy, wystawy
Raz w roku w Wolsztynie odbywa się impreza plenerowa „PARADA PAROWOZÓW”. Parada, organizowana przez PKP CARGO S.A., przyciąga rzesze turystów z kraju, Europy, oraz m.in. z USA i Japonii. Biorą w niej udział parowozy z Polski i z zagranicy. Do Wolsztyna można wtedy dojechać specjalnymi pociągami z Poznania i Wrocławia. Turyści z Niemiec przyjeżdżają natomiast swoimi pociągami retro. Dodatkową atrakcją imprezy są kursujące w pobliżu Wolsztyna specjalne pociągi retro prowadzone przez zabytkowe lokomotywy.
Na terenie Parowozowni zorganizowano wystawę eksponatów kolejowych, przedstawiających historię węzła wolsztyńskiego i parowozowni w Wolsztynie. W czasie ekspozycji można obejrzeć kolejowe lampy naftowe, urządzenia łączności, wyposażenie biura zawiadowcy stacji, kasy biletowej, urządzenia sygnalizacyjne oraz wiele innych pamiątek kolejowych. Na wystawie znajduje się także diorama parowozowni, pokazującą jej wygląd z 1907 roku. We wszystkich obiektach parowozowni można spotkać pracujące maszyny i urządzenia, wyprodukowane w połowie ubiegłego wieku. Najstarsze z nich pracują tu od lat dwudziestych XX wieku. Na terenie parowozowni prezentowany jest również unikatowy zbiór sprzętu ratownictwa technicznego.
ZWIEDZANIE PAROWOZOWNI
Zwiedzanie parowozowni możliwe jest codziennie od godziny 8.00 do 15.00. Za wykupienie biletu wstępu upoważnienia jednocześnie do fotografowania parowozów i obiektów na terenie parowozowni. Izba muzealna czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00. W dniu Parady, w sobotę, 30 kwietnia 2016 roku, parowozownia będzie czynna od godz. 10.
Wolsztyn: Parada pięknych parowozów
W sobotę, 30 kwietnia w Wolsztynie PKP CARGO, WOLSZTYŃSKI DOM KULTURY oraz URZĄD MIEJSKI W WOLSZTYNIE organizują 23 Paradę Parowozów. Zaprezentuje się kilkanaście lokomotyw z kraju i z zagranicy. Dodatkową atrakcją dla miłośników kolei będzie widowisko artystyczne pod nazwą „Światło, dźwięk, para”.Foto - archiwum - Urząd Miejski w Wolsztynie |
Foto - archiwum - Urząd Miejski w Wolsztynie |
Niewątpliwą atrakcją tegorocznej Parady ma być parowóz Pt47-65 po naprawie głównej wykonanej w Skansenie Taboru w Chabówce.
Można będzie zwiedzić zabytkową parowozownię i muzeum, jak również w parowozowej szopie pokonkursową wystawę fotograficzną „Parowozowe Impresje”. Przewidziano specjalne przejazdy zabytkowymi pociągami. Dodatkową atrakcją dla miłośników kolei będzie wieczorne widowisko artystyczne „Światło, dźwięk, para” z udziałem parowozów biorących udział w Paradzie.
Parada Parowozów przyciąga co roku do Wolsztyna tysiące miłośników „pary” oraz turystów z kraju i całego świata, którzy przybywają zarówno indywidualnie, jak i w sposób zorganizowany specjalnymi pociągami.
------------------------------------------
Program dnia „Parady Parowozów” – sobota, 30 kwietnia 2016 r.
10.00 – Otwarcie Parowozowni Wolsztyn dla zwiedzających
13.00 – Parada Parowozów
21.45 – Widowisko „Światło, dźwięk, para”
Trochę historii
Wolsztyńska Parowozownia powstała w 1907 roku, jednak pierwsza kolej dotarła na te tereny już w roku 1886. Pierwsza linia liczyła 22,7 kilometra i łączyła Wolsztyn ze Zbąszyniem. W 1896 roku miasto miało już połączenie kolejowe z Lesznem, a dwa lata później także z Grodziskiem Wlkp. i Poznaniem. W 1901 roku oddano do użytku linię Wolsztyn – Sulechów. Ostateczny kształt uzyskała wolsztyńska sieć kolejowa po wybudowaniu w 1913 roku linii Kolsko - Sława - Lipinka Głogowska – Wschowa oraz ukończeniu, już podczas trwania I wojny światowej, w 1915 roku, linii Konotop - Sulechów. Dzięki temu miasto Wolsztyn znalazło się na przecięciu pięciu linii kolejowych: do Poznania, Leszna, Zbąszyna, Sulechowa i Nowej Soli.
W skład pierwszego kompleksu parowozowni wchodziła czterostanowiskowa hala postojowa, wieża wodna, kanał oczystkowy oraz zasiek węglowy. W 1909 roku budynek parowozowni rozbudowano do ośmiu stanowisk, a w 1912 roku zbudowano także obrotnicę o średnicy 16 m. W skład parowozowni wchodziły ponadto takie obiekty, jak: studnia kopana, pomieszczenia typu stolarnia, magazynki, warsztat ślusarski, szatnia i umywalnia.
Najciekawsze parowozy
Parowóz Pm36-2 z 1937 roku („Piękna Helena”) – najszybszy parowóz PKP z Pierwszej Polskiej Fabryki Lokomotyw w Chrzanowie. W 1936 roku Biuro Konstrukcyjne Lokomotyw w Chrzanowie opracowało doświadczalną serię parowozu pośpiesznego, przeznaczonego do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych. Parowóz jest własnością Muzeum Kolejnictwa w Warszawie,
Parowóz Ok22-31. Jest to polski parowóz wzorowany na niemieckiej konstrukcji P8, w Polsce oznaczonej symbolem Ok1. Został zbudowany w 1929 roku w Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie. Parowóz jest własnością Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, a od 1987 roku znajduje się w Wolsztynie.
Parowóz Tr5-65. Jest to parowóz niemieckiej konstrukcji G8.1 zbudowany w 1921 w fabryce Orenstein & Koppel. Po II wojnie światowej PKP przejęły 66 maszyn tej serii, które zostały zgrupowane w DOKP Wrocław i Katowice. W Niemczech parowozy z tej serii zakończyły pracę pod koniec lat 60-tych. Jest to jedyny w Europie parowóz tej serii.
Parowóz Pt47-65. Parowóz serii Pt47-65 jest dumą wolsztyńskiej Parowozowni. Przeznaczony do prowadzenia pociągów pośpiesznych, ma cztery osie napędowe, moc 2000 KM i osiąga prędkość konstrukcyjną 110 km/h. W Polsce zbudowano tylko 180 sztuk parowozów tej serii.
Parowóz Ol49. Jest to polski parowóz skonstruowany w 1949 roku w zakładach Fablok-Chrzanów. Do 1954 roku wyprodukowano łącznie 115 tych maszyn. Jest to najczęściej używany parowóz w wolsztyńskiej parowozowni, przeznaczony do prowadzenia pociągów osobowych.
Parowóz OK1. Parowóz Ok1-359 zbudowany został w 1917 roku w zakładach Schwarzkopf w Berlinie. Jest obecnie najstarszym parowozem w Wolsztynie.
Ciekawe imprezy, wystawy
Raz w roku w Wolsztynie odbywa się impreza plenerowa „PARADA PAROWOZÓW”. Parada, organizowana przez PKP CARGO S.A., przyciąga rzesze turystów z kraju, Europy, oraz m.in. z USA i Japonii. Biorą w niej udział parowozy z Polski i z zagranicy. Do Wolsztyna można wtedy dojechać specjalnymi pociągami z Poznania i Wrocławia. Turyści z Niemiec przyjeżdżają natomiast swoimi pociągami retro. Dodatkową atrakcją imprezy są kursujące w pobliżu Wolsztyna specjalne pociągi retro prowadzone przez zabytkowe lokomotywy.
Na terenie Parowozowni zorganizowano wystawę eksponatów kolejowych, przedstawiających historię węzła wolsztyńskiego i parowozowni w Wolsztynie. W czasie ekspozycji można obejrzeć kolejowe lampy naftowe, urządzenia łączności, wyposażenie biura zawiadowcy stacji, kasy biletowej, urządzenia sygnalizacyjne oraz wiele innych pamiątek kolejowych. Na wystawie znajduje się także diorama parowozowni, pokazującą jej wygląd z 1907 roku. We wszystkich obiektach parowozowni można spotkać pracujące maszyny i urządzenia, wyprodukowane w połowie ubiegłego wieku. Najstarsze z nich pracują tu od lat dwudziestych XX wieku. Na terenie parowozowni prezentowany jest również unikatowy zbiór sprzętu ratownictwa technicznego.
ZWIEDZANIE PAROWOZOWNI
Zwiedzanie parowozowni możliwe jest codziennie od godziny 8.00 do 15.00. Za wykupienie biletu wstępu upoważnienia jednocześnie do fotografowania parowozów i obiektów na terenie parowozowni. Izba muzealna czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00. W dniu Parady, w sobotę, 30 kwietnia 2016 roku, parowozownia będzie czynna od godz. 10.
0 comments: