bilet lotniczy przez internet,
Według najnowszych ekspertyz przed 2020
rokiem to właśnie w branży turystycznej płatności internetowe będą
najpopularniejsze spośród wszystkich form zakupu[1].
Oznacza to z jednej strony, że turystyka należy do najbardziej
perspektywicznych sektorów dla handlu elektronicznego. Bez wątpienia
płatności internetowe stanowią konieczność w dzisiejszym świecie. Z
drugiej jednak strony, trend ten wiąże się z pewnymi wyzwaniami.
Przedsiębiorcy muszą włożyć ogromny wysiłek, aby transakcje były nie
tylko proste dla klientów, ale przede wszystkim bezpieczne.
Jak bezpiecznie kupić bilet lotniczy przez Internet?
Branża turystyczna jest od
dawna liderem w sektorze handlu elektronicznego. Od lat e-turystyka
wyznacza trendy w płatnościach internetowych, które następnie
rozprzestrzeniają się na inne branże. Biuro podróży Tripsta.pl,
zdradza sekrety zarządzania systemami płatności oraz udziela kilku porad
na temat zakupu biletów lotniczych przez Internet.
fot. Travelerdeluxe.pl |
Użytkownicy często zastanawiają się,
jakiego rodzaju informacje zbiera strona internetowa. W przypadku
internetowych biur podróży są to najczęściej anonimowe dane zbiorcze lub
dane użytkownika. W tym pierwszym przypadku biuro może sprawdzić np.
dane demograficzne (grupa wiekowa, płeć, lokalizacja), technologiczne
(użyte urządzenie, operator sieci, przeglądarka, rozmiar ekranu) czy
źródło ruchu sieciowego. Jeśli chodzi o dane użytkownika, firmy śledzą
głównie aktywność na stronie, czyli wejścia na stronę, wyszukiwania,
każdą czynność wykonaną na stronie (użycie filtrów, zaznaczanie i
odznaczanie opcji) itd. Ponadto z myślą o lepszej i bardziej
spersonalizowanej komunikacji z klientami internetowe biura podróży
zbierają informacje na temat wyszukiwanych tras, dat podróży itp.
Gromadzone są także dane dotyczące zakupów (elementy zamówienia: loty,
bilety, ubezpieczenie i inne opcje dodatkowe, rodzaj płatności) oraz
dane osobowe (imiona, nazwiska, daty urodzenia wszystkich pasażerów).
W 2015 roku biuro tripsta
sprzedawało średnio 389 biletów na godzinę. Rekord padł 30 września,
kiedy użytkownicy kupili w ciągu jednej doby 7 801 biletów. Ponieważ
serwis działa w ponad 45 krajach i notuje roczny przychód w wysokości
ponad 500 mln euro, musi spełniać branżowe wymogi w zakresie
bezpieczeństwa, aby chronić siebie i klientów. Zadanie to należy do
wyspecjalizowanego zespołu tripsta, który stworzył i zarządza firmowymi systemami płatności oraz zabezpiecza transakcje przed oszustwami.
– Płatności na naszej stronie
odbywają się na podstawie licencji bezpieczeństwa PCI-DSS. Tego rodzaju
licencja wymagana jest od każdego przedsiębiorcy przetwarzającego
płatności internetowe. Ponadto na naszej stronie wykorzystujemy metody
autoryzacji transakcji w standardzie 3D Secure. Są to systemy Verified
by Visa i SecureCode Mastercard, które dodatkowo wymagają podania kodu
zabezpieczającego karty kredytowej, jeśli karta działa w tym standardzie – komentuje Christos Georgousis, dyrektor tripsta ds. rozwiązań płatniczych i zwalczania oszustw.
Na co zwrócić uwagę przy kupowaniu biletów przez Internet? Zespół tripsta przygotował kilka wskazówek.
- Sprawdźcie adres URL strony, na której wpisujecie dane karty kredytowej. Powinien zaczynać się od „https://”. Ponadto w polu przeglądarki powinien znajdować się symbol kłódki.
- Kupujcie bilety na oficjalnej stronie biura lub w renomowanym serwisie biletowym.
- Dokładnie sprawdźcie wszystkie dane dotyczące zakupu przed potwierdzeniem płatności.
- Nie odpowiadajcie na maile od nieznanych sprzedawców.
- W przypadku przekierowania do zewnętrznego serwisu przetwarzającego płatności, przed zapłatą upewnijcie się, że jest on bezpieczny.
- Przeczytajcie regulamin serwisu (serio!). Aby uniknąć problemów w przyszłości, zapoznajcie się z polityką prywatności i zwrotów sprzedawcy.
- Po zakończeniu transakcji nie zapomnijcie wylogować się ze strony, na której logowaliście się lub podawaliście jakiekolwiek dane.
- Po każdej transakcji internetowej dokładnie sprawdźcie wyciąg z konta bankowego.
- Przed zakupami w Internecie pamiętajcie wreszcie o aktualizacji oprogramowania antywirusowego.
[1] https://skift.com/2016/06/30/4-charts-showing-growth-of-online-and-mobile-travel-bookings-by-2020/
0 comments: