capuns,
Według ankiety, 73% Polaków uważa, że jedzenie jest interesującym, jednak nie najważniejszym elementem podczas planowania podróży, natomiast dla 10% badanych lokalna kuchnia jest kluczowym czynnikiem, decydującym o kierunku następnej wyprawy. Łącznie, obie opinie stanowią zdecydowaną większość w stosunku do 17% Polaków, dla których jedzenie jest nieistotnym elementem podróżowania.
Najczęściej wybierany rodzaj zakwaterowania również wskazuje, że Polacy chętnie odkrywają lokalną kuchnię. 30% badanych zadeklarowało, że decyduje się na pokój z samymi śniadaniami (B&B), podczas gdy 15% ankietowanych wybiera opcję bez wyżywienia. Ograniczając liczbę posiłków w hotelu, podróżni chcą przede wszystkim samodzielnie poznawać kuchnię odwiedzanego regionu. Jedynie dla 9% respondentów rodzaj wyżywienia jest nieistotny. Poza chęcią odkrywania lokalnych przysmaków, podróżni pragną również zaoszczędzić pieniądze oraz uniknąć ograniczającego ich plany sztywnego rozkładu wydawania posiłków w hotelu.
Budżet przeznaczany na jedzenie na mieście
Podczas podróży, blisko połowa badanych Polaków (47%) przeznacza średnio od 400 zł do 1000 zł tygodniowo jedynie na jedzenie i napoje, podczas gdy druga co do wielkości grupa respondentów (43%) nie przekracza tygodniowo kwoty 400 zł. Jedynie 2% polskich podróżnych zadeklarowało, że na jedzenie na mieście przeznacza tygodniowo ponad 1600 zł. Budżet na podróż jest również dobrze przemyślany* - aż 40% ankietowanych określa wcześniej maksymalną kwotę, którą może wydać na wyjścia do restauracji. 22% Polaków włącza wydatki związane z jedzeniem do ogólnego budżetu wyjazdu wiedząc, że kupować będą jedynie drobne przekąski jak lody i napoje. Co piąty badany (21%) przed wyjazdem sprawdza ceny w lokalnych restauracjach albo zabiera jedzenie z domu (21%), aby zaoszczędzić na miejscu.
Polscy podróżni jedzenie na drogę przygotowują w domu oraz kupują przekąski w czasie drogi
Podczas długich podróży, największy odsetek polskich podróżnych – 63% – je zarówno posiłki przygotowane wcześniej w domu, jak i te zakupione w czasie drogi. 20% badanych ogranicza się jednak do przekąsek kupowanych na stacji benzynowej, w przydrożnym sklepie lub restauracji. Najmniejsza grupa (16%) je tylko jedzenie przygotowane w domu. Decyzje o tym, gdzie i co zjeść są dla większości spontaniczne – 76% podróżnych pod wpływem chwili wybiera spośród przydrożnych sklepów czy restauracji. 15% badanych wcześniej planuje, gdzie zatrzyma się na posiłek.
Polacy chętnie poznają lokalną kuchnię
Jak wynika z ankiety, Polacy chcą odkrywać regionalną kuchnię. Blisko połowa badanych (49%) zdecydowanie zgadza się ze stwierdzeniem, że poznawanie lokalnej kuchni oraz tradycji związanych z jedzeniem, to ważny element odkrywania nowego miejsca, który odzwierciedla lokalną historię i wspomnienia mieszkańców danego miasta. W celu poznania regionalnych tradycji związanych z jedzeniem*, Polacy najchętniej odwiedzają miejscowe restauracje (70%), w których mogą spróbować nowych smaków i dań. 41% osób woli rozmowę z lokalnymi mieszkańcami, dzięki której mogą dowiedzieć się więcej o sposobie przygotowania posiłków oraz o przepisach, według których gotuje się w domach. Innym popularnym sposobem na poznanie regionalnej sztuki kulinarnej jest udział w degustacjach oraz wycieczkach poświęconych wybranym produktom – taką formę wybrało 38% badanych. Natomiast 37% woli przygotować jedzenie własnoręcznie, wykorzystując regionalne produkty.
Vera Pershina, Dyrektor Regionalny KAYAK na Polskę i Rosję komentuje:
- Nasza ankieta pokazuje, że Polacy bardzo interesują się turystyką kulinarną. Prawie połowa badanych jest przekonana, że poznawanie regionalnej kuchni jest istotnym elementem podróżowania. Lokalna kuchnia jest ważna zarówno dla Polaków, którzy planują swoją podróż, jak i dla tych, którzy spontanicznie odkrywają nowe miejsca. Aby oba sposoby podróżowania były łatwiejsze, KAYAK.pl oferuje ciekawą funkcję – Heat Map, która obrazuje obszary miasta z największą liczbą wybranych atrakcji, np. restauracji. Skorzystanie z tej funkcji jest doskonałym rozwiązaniem zarówno dla osób, które chcą dobrze zaplanować wyjazd jak i dla tych, które chcą znaleźć miejsce, w którym swobodnie mogą odkrywać lokalną kuchnię.”
Podróże od kuchni, czyli jak Polacy jedzą na wakacjach
W ostatnich latach jedzenie zyskało status społecznego i kulturowego fenomenu. W erze międzykulturowej wymiany zwyczajów związanych z jedzeniem, dynamicznie rozwijającej się turystyki kulinarnej oraz „food porn” szturmem podbijającego media społecznościowe, lokalna kuchnia stała się ważnym elementem podróżowania. Jaką rolę odgrywa jedzenie w podróżach Polaków?Capuns - tradycyjne danie pochodzące z kantonu Gryzonia w Szwajcarii fot. Travelerdeluxe.pl |
- 73% Polaków uważa lokalne jedzenie za ważny czynnik przy wyborze kierunku podróży
- Większość Polaków wybiera zakwaterowanie ze śniadaniami (30%) lub bez wyżywienia (15%), aby samodzielnie odkrywać lokalną kuchnię
- 47% respondentów na jedzenie podczas podróży przeznacza średnio od 400 zł do 1000 zł tygodniowo
- Spontaniczny wybór restauracji jest typowy dla 43% polskich podróżnych
Jedzenie jest ważnym elementem w procesie planowania podróży
Według ankiety, 73% Polaków uważa, że jedzenie jest interesującym, jednak nie najważniejszym elementem podczas planowania podróży, natomiast dla 10% badanych lokalna kuchnia jest kluczowym czynnikiem, decydującym o kierunku następnej wyprawy. Łącznie, obie opinie stanowią zdecydowaną większość w stosunku do 17% Polaków, dla których jedzenie jest nieistotnym elementem podróżowania.
Jakie znaczenie podczas planowania podróży ma dla Polaków lokalne jedzenie? | |
To interesujący element, jednak nie kluczowy dla decyzji o kierunku podróży | 73% |
Jest nieistotne | 17% |
Jest czynnikiem decydującym o kierunku podróży | 10% |
Najczęściej wybierany rodzaj zakwaterowania również wskazuje, że Polacy chętnie odkrywają lokalną kuchnię. 30% badanych zadeklarowało, że decyduje się na pokój z samymi śniadaniami (B&B), podczas gdy 15% ankietowanych wybiera opcję bez wyżywienia. Ograniczając liczbę posiłków w hotelu, podróżni chcą przede wszystkim samodzielnie poznawać kuchnię odwiedzanego regionu. Jedynie dla 9% respondentów rodzaj wyżywienia jest nieistotny. Poza chęcią odkrywania lokalnych przysmaków, podróżni pragną również zaoszczędzić pieniądze oraz uniknąć ograniczającego ich plany sztywnego rozkładu wydawania posiłków w hotelu.
Najchętniej wybierany rodzaj wyżywienia w hotelu
|
|
Opcja z samymi śniadaniami (Bed & Breakfast) | 30% |
Opcja z niepełnym wyżywieniem (śniadania i obiadokolacje) | 28% |
Opcja all-inclusive | 18% |
Opcja bez wyżywienia | 15% |
Rodzaj wyżywienia jest nieistotny | 9% |
Budżet przeznaczany na jedzenie na mieście
Podczas podróży, blisko połowa badanych Polaków (47%) przeznacza średnio od 400 zł do 1000 zł tygodniowo jedynie na jedzenie i napoje, podczas gdy druga co do wielkości grupa respondentów (43%) nie przekracza tygodniowo kwoty 400 zł. Jedynie 2% polskich podróżnych zadeklarowało, że na jedzenie na mieście przeznacza tygodniowo ponad 1600 zł. Budżet na podróż jest również dobrze przemyślany* - aż 40% ankietowanych określa wcześniej maksymalną kwotę, którą może wydać na wyjścia do restauracji. 22% Polaków włącza wydatki związane z jedzeniem do ogólnego budżetu wyjazdu wiedząc, że kupować będą jedynie drobne przekąski jak lody i napoje. Co piąty badany (21%) przed wyjazdem sprawdza ceny w lokalnych restauracjach albo zabiera jedzenie z domu (21%), aby zaoszczędzić na miejscu.
Średni tygodniowy budżet na osobę przeznaczany na jedzenie oraz napoje | |
Od 400 zł do 1000 zł | 47% |
Poniżej 400 zł | 43% |
Od 1000 zł do 16000 zł | 8% |
Powyżej 1600 zł | 2% |
Polscy podróżni jedzenie na drogę przygotowują w domu oraz kupują przekąski w czasie drogi
Podczas długich podróży, największy odsetek polskich podróżnych – 63% – je zarówno posiłki przygotowane wcześniej w domu, jak i te zakupione w czasie drogi. 20% badanych ogranicza się jednak do przekąsek kupowanych na stacji benzynowej, w przydrożnym sklepie lub restauracji. Najmniejsza grupa (16%) je tylko jedzenie przygotowane w domu. Decyzje o tym, gdzie i co zjeść są dla większości spontaniczne – 76% podróżnych pod wpływem chwili wybiera spośród przydrożnych sklepów czy restauracji. 15% badanych wcześniej planuje, gdzie zatrzyma się na posiłek.
W drodze polscy podróżni jedzą… | |
jedzenie przygotowane w domu oraz przekąski kupione w czasie drogi | 63% |
tylko przekąski kupione w czasie drogi | 20% |
jedzenie przygotowane w domu | 16% |
Nie jedzą w czasie drogi | 1% |
Polacy chętnie poznają lokalną kuchnię
Jak wynika z ankiety, Polacy chcą odkrywać regionalną kuchnię. Blisko połowa badanych (49%) zdecydowanie zgadza się ze stwierdzeniem, że poznawanie lokalnej kuchni oraz tradycji związanych z jedzeniem, to ważny element odkrywania nowego miejsca, który odzwierciedla lokalną historię i wspomnienia mieszkańców danego miasta. W celu poznania regionalnych tradycji związanych z jedzeniem*, Polacy najchętniej odwiedzają miejscowe restauracje (70%), w których mogą spróbować nowych smaków i dań. 41% osób woli rozmowę z lokalnymi mieszkańcami, dzięki której mogą dowiedzieć się więcej o sposobie przygotowania posiłków oraz o przepisach, według których gotuje się w domach. Innym popularnym sposobem na poznanie regionalnej sztuki kulinarnej jest udział w degustacjach oraz wycieczkach poświęconych wybranym produktom – taką formę wybrało 38% badanych. Natomiast 37% woli przygotować jedzenie własnoręcznie, wykorzystując regionalne produkty.
*Polacy poznają lokalną kuchnię poprzez...
|
|
jedzenie w lokalnych restauracjach | 70% |
rozmowy z mieszkańcami regionu | 41% |
udział w degustacjach i wycieczkach poświęconych jedzeniu | 38% |
zakup regionalnych produktów, z których sami gotują | 37% |
Vera Pershina, Dyrektor Regionalny KAYAK na Polskę i Rosję komentuje:
- Nasza ankieta pokazuje, że Polacy bardzo interesują się turystyką kulinarną. Prawie połowa badanych jest przekonana, że poznawanie regionalnej kuchni jest istotnym elementem podróżowania. Lokalna kuchnia jest ważna zarówno dla Polaków, którzy planują swoją podróż, jak i dla tych, którzy spontanicznie odkrywają nowe miejsca. Aby oba sposoby podróżowania były łatwiejsze, KAYAK.pl oferuje ciekawą funkcję – Heat Map, która obrazuje obszary miasta z największą liczbą wybranych atrakcji, np. restauracji. Skorzystanie z tej funkcji jest doskonałym rozwiązaniem zarówno dla osób, które chcą dobrze zaplanować wyjazd jak i dla tych, które chcą znaleźć miejsce, w którym swobodnie mogą odkrywać lokalną kuchnię.”
Kilka ciekawych faktów odkrytych w ankiecie
• Europa, Azja oraz Australia i Oceania są kontynentami, które Polacy najbardziej chcieliby odkrywać „od kuchni”. Najmniej zainteresowani są poznaniem kuchni afrykańskiej. Tylko 4% badanych nie widzi sensu w poznawaniu nowych miejsc poprzez regionalną kuchnię.
• Podczas zakupów w strefie wolnocłowej, 31% Polaków najczęściej kupuje kosmetyki a 20% - alkohol. Natomiast blisko 27% badanych zadeklarowało, że w ogóle nie korzysta ze stref bezcłowych.
• Media społecznościowe często towarzyszą podróżnym podczas posiłków. 12% Polaków stale robi zdjęcia swojemu jedzeniu, a 31% zdarza się to sporadycznie. Jednak 32% ankietowanych odpowiedziało, że zdecydowanie unikają publikowania „food porn” na swoich profilach.
• Niemal równa liczba Polaków uważa, że ich sposób odżywania w podróży nie zmienia się w stosunku do tego, jak jedzą na co dzień (39%). 31% uważa, że je zdrowiej niż zwykle, a 30% przyznaje, że gorzej.
• Wracając z wakacji, Polacy chętnie przywożą pamiątki*. Najczęściej są to zdjęcia i krótkie filmy (59%) oraz przysmaki kuchni regionalnej (38%).
* Pytanie wielokrotnego wyboru.
UWAGA:
Ankieta SW Research dla KAYAK: raport został przygotowany na podstawie wyników ankiety przeprowadzonej wspólnie z SW Research. Badanie przeprowadzono dla sześciu głównych miast Polski – Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Gdańska/Gdyni oraz Poznania na reprezentatywnej grupie 1013 respondentów.
Ankieta SW Research dla KAYAK: raport został przygotowany na podstawie wyników ankiety przeprowadzonej wspólnie z SW Research. Badanie przeprowadzono dla sześciu głównych miast Polski – Warszawy, Krakowa, Łodzi, Wrocławia, Gdańska/Gdyni oraz Poznania na reprezentatywnej grupie 1013 respondentów.
0 comments: