co zobaczyć w Pilznie,

Czechy | Jak wygląda Škoda Auto Muzeum

26.4.18 mm 4 Comments


W 1899 roku fabryka Laurin & Klement rozpoczęła produkcję motocykli Slavia, stając się pierwszą fabryką motocykli w Austro-Węgrzech i w Niemczech. Dziś spółka Škoda Auto S.A. jest nie tylko największym czeskim producentem samochodów, ale przede wszystkim największym czeskim eksporterem i jednym z największych czeskich pracodawców. 

 

Samochody marki Škoda można dziś kupić nie tylko w Europie, ale także w Azji, Afryce, Ameryce Południowej i Australii. Dzięki ponad 120-letniej tradycji produkcji jest jedną z najstarszych marek samochodowych na świecie. A na początku byli dwaj rowerzyści Václav Laurin i Václav Klement.

Czechy, muzeum skody, historia fabryki skody,fot_Kzn Laurin, Václav Klement, fabryka rowerów, samochód Voiturette, Skoda Pilzno, co zobaczyć w Pilznie, Pilzno, Skoda Auto Muzeum w Mladej Boleslavi, muzeum samochodów co zobaczyć
fot_Kzn
Czechy, muzeum skody, historia fabryki skody,fot_Kzn Laurin, Václav Klement, fabryka rowerów, samochód Voiturette, Skoda Pilzno, co zobaczyć w Pilznie, Pilzno, Skoda Auto Muzeum w Mladej Boleslavi, muzeum samochodów co zobaczyć
fot_Kzn
Czechy, muzeum skody, historia fabryki skody,fot_Kzn Laurin, Václav Klement, fabryka rowerów, samochód Voiturette, Skoda Pilzno, co zobaczyć w Pilznie, Pilzno, Skoda Auto Muzeum w Mladej Boleslavi, muzeum samochodów co zobaczyć
fot_Kzn

Rowery, motocykle i samochody    

 

Lwów | Co i gdzie jeść, czyli 10 najlepszych restauracji i kawiarni
Hobbitowe Wzgórza - wyjątkowy nocleg a Kaszubach
Lwów – miejsca, które trzeba zobaczyć 
Wiedeń, jakiego nie znacie. Stylowa secesja  

Długa historia największej czeskiej fabryki samochodów rozpoczęła się we wtorek, 17 grudnia 1895 roku, kiedy to dwaj zapaleni rowerzyści mechanik Václav Laurin i księgarz Václav Klement założyli w Mladej Boleslavi małą firmę produkującą rowery. Nazwali ją Laurin & Klement, a już cztery lata później rozpoczęli produkcję motocykli. W ten sposób powstała pierwsza fabryka motocykli w całych Austro-Węgrzech i w Niemczech. W 1905 roku zaczęto tu produkować pierwszy model samochodu Voiturette A, który stał się hitem sprzedaży. Po pierwszej wojnie światowej fikcyjną etykietą made in Laurin & Klement szczycą się nie tylko samochody osobowe, ale i ciężarowe, a także silniki lotnicze.

Przy kierownicy Emil Škoda  

   
W 1925 roku do prosperującej fabryki wszedł, jako silny partner inwestycyjny, koncern przemysłu mechanicznego Škoda Pilzno. Obaj założyciele sprzedali swoje udziały, a przy "kierownicy w firmie" zastąpił ich Emil Škoda. Dzięki niemu fabryka Mladá Boleslav przeszła rekonstrukcję, wprowadzono tutaj produkcję taśmową. W ciągu kilku lat fabryka osiągnęła pierwsze miejsce w sprzedaży, a pod koniec 1936 roku Škoda była nowoczesnym zakładem, który produkował samochody osobowe, ciężarowe, autobusy i trolejbusy. Po II wojnie światowej doszło do znacjonalizowania imperium przemysłu mechanicznego Škoda, a następnie do jego rozdzielenia na poszczególne części. Dzisiejszy gigant Škoda Transportation, mający stałą siedzibę w Pilznie, i Škoda Auto, z siedzibą w  Mladej Boleslavi powstały właśnie w wyniku rozdzielenia fabryki Škody.

Historia z zapachem benzyny     

 

Czytaj też
Piłsudski na Maderze. Najdłuższy urlop Marszałka 
Portugalia: Muzea nie muszą być nudne. 8 muzeów, które musisz odwiedzić
Portugalia: najlepsze na świecie pola do gry w golfa 
Portugalia: najpiękniejsze plaże
Portugalia od A do Z 
Portugalia: Romeo i Julia odnaleźli się w Alcobaca

W kwietniu 1991 roku Škoda przeżywa dalsze ważne połączenie - tym razem z niemieckim gigantem - firmą Volkswagen. Trzy lata później zakład świętuje wyprodukowanie milionowego samochodu. W dawnych halach produkcyjnych w Mladej Boleslavi, gdzie aż do 1928 roku produkowano samochody, dziś mieści się Škoda Auto Muzeum. Prezentuje ono całą historię marki oraz fabryki samochodów. Muzeum jest otwarte codziennie przez cały rok i oferuje zwiedzanie z przewodnikiem (w językach obcych), trzeba je tylko zarezerwować z wyprzedzeniem. Wydarzeniem jest także zwiedzanie procesu produkcyjnego, kiedy można obserwować powstawanie samochodu na różnych etapach produkcji. Zwiedzanie to jest dostępne tylko w dni robocze, od poniedziałku do piątku.

4 komentarze:

  1. No opcji na różne propozycje jest całkiem sporo. Przyznam szczerze, że nawet nie wiedziałam o wielu informacjach , ale świetnie odwiedzić takie miejsce. Myślę, że każdy może je sobie sprawdzić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Moim zdaniem historia Laurin & Klement - od produkcji rowerów po sukcesy w motocyklach i samochodach jest niezwykle inspirująca! W szczególności dla fanów motoryzacji, takich jak ja. :) Połączenie ze Škoda Pilzno i modernizacja pod kierunkiem Emila Škody przyniosło według mnie większą różnorodność pojazdów - jest co podziwiać. Lubię oglądać starszą motoryzację.

    OdpowiedzUsuń
  3. Co do pojazdów, to polecam poczytać - http://infosamochody.pl/
    Wszystko sobie rozsądnie poukładacie. I to jest dobry kierunek.

    OdpowiedzUsuń