Chorwacja,Most Pelješac o długości 2,4 km, łączący półwysep o tej samej nazwie oraz Dubrownik z pozostałą częścią Chorwacji, został oficjalnie otwarty. Znacznie skróci czas przejazdu przez kraj.
Projekt mostu obejmuje drogę czteropasmową, z jednym pasem ruchu i jednym pasem zatrzymania z każdej strony oraz szereg dróg dojazdowych o długości 12 km po obu stronach mostu, a także dwóch tuneli (0,5 km i 2,47 km), dwóch mniejszych mostów (0,51 km i 0,008 km), jednego wiaduktu (0,16 km) i dwóch miejsc odpoczynku. Wokół miasta Ston planowana jest także obwodnica o długości 7,9 km, obejmująca dwa tunele, most, wiadukt i pętlę. To ważne osiągnięcie budowlane znacznie skróci czas przejazdu między dwoma punktami chorwackiej drogi krajowej D8, a dokładniej - czas przejazdu szacowany jest na 20 minut, podczas gdy do tej pory trwał ponad godzinę.
Chorwacja | Most łączący Pelješac i Dubrownik już otwarty
Most Pelješac o długości 2,4 km, łączący półwysep o tej samej nazwie oraz Dubrownik z pozostałą częścią Chorwacji, został oficjalnie otwarty. Znacznie skróci czas przejazdu przez kraj.
Most Pelješac - najważniejsza inwestycja drogowa w Chorwacji |
- Budowa Mostu Pelješac jest jednym z najważniejszych projektów strategicznych w historii Chorwacji. Jego budowa połączyła południe Chorwacji z resztą kraju co oznacza jeszcze lepszą dostępność komunikacyjną Dubrownika, naszej turystycznej perły i jednej z najpopularniejszych chorwackich destynacji, ale także całego półwyspu Pelješac. Od teraz podróżowanie po tej części kraju będzie o wiele bardziej praktyczne i przyjemne - powiedział dyrektor generalny Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej, Kristjan Staničić.
Czytaj też
Most Pelješac
Most Pelješac to most wieloprzęsłowy o długości 2,4 km, szerokości 21 m i wysokości 55 m. Wytrzymuje podmuchy wiatru o prędkości 180 km/h. Biorąc pod uwagę wysokość i szerokość konstrukcji przęsła, pod mostem została otwarta droga wodna dla dużych statków wycieczkowych w kierunku miasta Neum (Bośnia i Hercegowina).Projekt mostu obejmuje drogę czteropasmową, z jednym pasem ruchu i jednym pasem zatrzymania z każdej strony oraz szereg dróg dojazdowych o długości 12 km po obu stronach mostu, a także dwóch tuneli (0,5 km i 2,47 km), dwóch mniejszych mostów (0,51 km i 0,008 km), jednego wiaduktu (0,16 km) i dwóch miejsc odpoczynku. Wokół miasta Ston planowana jest także obwodnica o długości 7,9 km, obejmująca dwa tunele, most, wiadukt i pętlę. To ważne osiągnięcie budowlane znacznie skróci czas przejazdu między dwoma punktami chorwackiej drogi krajowej D8, a dokładniej - czas przejazdu szacowany jest na 20 minut, podczas gdy do tej pory trwał ponad godzinę.
Wartość inwestycji
Łączna wartość inwestycja to 526 mln euro przy czym udział środków europejskich w finansowaniu wynosi 357 mln euro. Poza historycznie ważnym faktem, że po ponad 300 latach Republika Chorwacji została ponownie połączona na całej swojej długości, ostatecznym celem tego projektu było również ułatwienie dostępu do regionu Dubrownika w ramach przygotowań do wejścia do strefy Schengen oraz wzmocnienie spójności regionalnej, a także połączeń transportowych regionu z ważnymi ośrodkami poza nim.Architekt
Most zaprojektował Marjan Pipenbaher. Stanowi on „jeden z projektów budowlanych, które będą wyróżniać nasze pokolenie”.
Architekt uważa most za dzieło swojego życia:
- Ten most jest megakonstrukcją, ale nie tylko ze względu na swój rozmiar i długość. Po pierwsze, został wybudowany na obszarze sejsmicznym południowej Dalmacji, gdzie często występują trzęsienia ziemi. Po drugie, został umieszczony w miejscu, w którym występują silne burze i porywiste wiatry. Wszystko to musiało zostać wzięte pod uwagę podczas planowania i samej budowy. Udało nam się rozwiązać te problemy dzięki zastosowaniu innowacyjnych koncepcji.
Architekt uważa most za dzieło swojego życia:
- Ten most jest megakonstrukcją, ale nie tylko ze względu na swój rozmiar i długość. Po pierwsze, został wybudowany na obszarze sejsmicznym południowej Dalmacji, gdzie często występują trzęsienia ziemi. Po drugie, został umieszczony w miejscu, w którym występują silne burze i porywiste wiatry. Wszystko to musiało zostać wzięte pod uwagę podczas planowania i samej budowy. Udało nam się rozwiązać te problemy dzięki zastosowaniu innowacyjnych koncepcji.
Pipenbaher dodaje, że jest to jeden z najbardziej wymagających mostów na świecie: „zalicza się do pięciu największych i najbardziej wymagających mostów w Europie wybudowanych od początku wieku. Wszystkie to mosty high-tech, o długości ponad 2 km. To most zaliczany również i do najbardziej wymagających technicznie na świecie”.
za Chorwacka Wspólnota Turystyczna
Faktycznie, projekt mostu autorstwa Marjana Pipenbahera wydaje się być niesamowitym osiągnięciem inżynieryjnym i architektonicznym. Jego umiejętność przewidywania i rozwiązywania trudności związanych z budową mostu na terenie podatnym na trzęsienia ziemi oraz silne burze i wiatry jest godna podziwu. Właśnie taka determinacja i innowacyjne podejście do projektowania są niezbędne, aby zrealizować tak imponujące przedsięwzięcia architektoniczne! :)
OdpowiedzUsuń