Audrey Hepburn,
Produkty marki Ray Ban są w gronie najczęściej podrabianych towarów na
świecie. Oryginalne okulary sygnowane są na froncie soczewki, na noskach
i na wykończeniach zauszników znakiem towarowym Ray-Ban.
* Od momentu powstania marki w 1937 roku aż do roku 1999 produkowała je firma Bausch & Lomb. Później marka została przejęta przez włoską firmę Luxottica Group.
Ray Ban - najpopularniejsze okulary świata
Odziany trampki Converse i spodnie marki Levis James Dean w "Buntowniku bez powodu" chronił się przed słońcem wkładając na nos Ray Bany. Model Aviator popularny był już w latach 50. ubiegłego wieku, jednak nieśmiertelny stał się za sprawą Toma Cruisa, który w 1986 r. skutecznie wylansował go w filmie "Top Gun".
Kiedy projektowano pierwsze okulary marki Ray Ban (nazwa firmy to połączenie dwóch słów oznaczających „promień: i „zakręt” - Ray-Ban), nikt nie przypuszczał, że ich design stanie się ponadczasowy, wiecznie modny i pożądany. Ich twórcy z pewnością byliby tym faktem zaskoczeni. Co więcej, od przeszło 70 lat kształt Aviatorów nie uległ modyfikacjom, a one same podbiły nie tylko glob, ale i kosmos. Aviatory od Ray Bana to pierwsze przeciwsłoneczne okulary, które zawitały na księżycu.
Audrey Hepburn w "Śniadaniu u Tiffaniego" w okularach Ray Ban model Myflower |
Na rynku pojawiły się w 1937 roku i nie stworzył ich żaden słynny projektant. Wyprodukowano je na potrzeby amerykańskiej armii.
Pomysł wyprodukowania pierwszych okularów przeciwsłonecznych marki Ray
Ban zrodził się, kiedy generał John MacCready podczas lotu balonem
przekonał się o przykrych skutkach wystawiania nieosłoniętych oczu na
silne promieniowanie słoneczne. Był pilotem, więc wiedział, że jego
grupa zawodowa miewa podobne kłopoty. MacCready zwrócił się do firmy
Bausch&Lomb* z prośbą o zaprojektowanie okularów dla sił
powietrznych Stanów Zjednoczonych. Firma podjęła wyzwanie i stworzyła
okulary, które blokują słoneczny blask przy jednoczesnym zapewnieniu
wyraźnego obrazu. Filtrujące promienie UV szkła umieszczono w oprawce
autorstwa francuza Samuela Boucharda - tak narodziły się Aviatory,
okulary dla pilotów. Pierwsze okulary przeciwsłoneczne pokochali
Churchill i Eisenhower.
Obecnie najczęściej wybierane całej oferty są modele Aviator, Wayfarer i Clubmaster. Są klasyczne, o uniwersalnym fasonie, pasujące do większości kształtów twarzy i typów urody.
W krótkim czasie na rynku pojawiły się modele ze szkłami do użytku
komercyjnego - użycia we mgle, które przeznaczone były dla osób
zajmujących się polowaniem czy wędkarstwem. Później swoje okulary
górskie dostali wspinacze, aż wreszcie pojawiły się oprawki do okularów
korekcyjnych, łączące w sobie wysoką jakość z prostotą oraz
ekstrawagancję z elegancją.
W 1952 roku firma wypuściła model Ray-Ban Wayfarer, w którym zakochało
się Hollywood. Aktorzy nosili je nie tylko prywatnie, ale w znanych
produkcjach. Zagrały choćby w "Śniadaniu u Tiffaniego" z Audrey Hepburn
(model Myflower), "Blues Brothers" z Johnem Belushi'm i Danem Aykroydem.
W latach 60 marka w katalogu miała już 50 modeli zarówno dla mężczyzn,
kobiet jak i dzieci.
Klasyczne Wayfarery lansowali je m.in. Peter Fonda, Marilyn Monroe i oczywiście James Dean.
W oldschoolowych okularach pojawiali się Marilyn Monroe, Andy Warhol,
Jim Morrison, Axl Rose, Madonna, czy Michael Jackson. Gwiazdy sprawiły,
iż zaczęto je postrzegać nie tylko jak praktyczny produkt, ale także
jako modny dodatek. Natomiast Tom Cruise sprawił, że oprawki Aviator
zarezerwowane wcześniej dla pilotów, policjantów czy kierowców, wyszły
na ulicę i po dziś dzień chronią oczy przechodniów.
Ray Ban. Jak rozpoznać oryginał
* Od momentu powstania marki w 1937 roku aż do roku 1999 produkowała je firma Bausch & Lomb. Później marka została przejęta przez włoską firmę Luxottica Group.
0 comments: